Guldsmedsyrket är ett hantverksyrke med lång tradition. Ämnet guldsmed – fördjupning behandlar hantverksmässiga guldsmedstekniker vid tillverkning och reparation av smycken. Ämnet behandlar även marknadsföring och försäljning av smycken samt guldsmedsyrkets historia och utvecklingsmöjligheter.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet guldsmed – fördjupning ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att använda olika guldsmedstekniker i skapandet av smycken och i övrigt förekommande arbeten. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att planera arbetet, välja lämpliga material och tekniker, utföra arbetet samt att utvärdera arbetsprocess och resultat. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och självständighet samt utveckla deras idérikedom, personliga ansvarstagande, egna drivkraft och skaparglädje. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla ett kreativt tänkande med känsla för form och konstnärligt skapande.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda guldsmedsyrkets fackspråk för att kommunicera både med kunder och medarbetare. Den ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om marknadsföring och ett målinriktat säljarbete samt om att använda digitala verktyg inom området. Guldsmedsyrket och branschen består till stor del av små företag och därför ska undervisningen stimulera elevernas intresse för entreprenörskap. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar ett entreprenöriellt och kreativt förhållningssätt.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om villkor och utvecklingsmöjligheter inom guldsmedsbranschen, nationellt och internationellt. Undervisningen ska också behandla guldsmedsbranschens traditioner och historiska utveckling. Som inspirationskälla och som grund för ökad förståelse av stilhistoriska influenser ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om såväl dagens trendutveckling som den stilhistoriska utvecklingen inom guldsmedsyrket.

Genom undervisningen ska eleverna ges rika möjligheter att på ett säkert och hållbart sätt träna och förfina sin förmåga att använda guldsmedstekniker vid tillverkning av smycken. Eleverna ska också ges möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper om arbetsprocess, tekniker, verktyg och material i det praktiska arbetet.

Undervisningen i ämnet guldsmed – fördjupning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att utföra olika tekniker inom guldsmide vid tillverkning av smycken.
  • Förmåga att utvärdera arbetsprocess och resultat.
  • Förmåga att utföra skisser samt att använda form och proportioner i skapandeprocessen.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom försäljning och service.
  • Kunskaper om stilepoker och smyckestrender.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför olika tekniker inom guldsmide vid tillverkning av smycken med viss skicklighet och uppnår ett godtagbart resultat.

Eleven utvärderar arbetsprocess och resultat med enkla omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven utför skisser och använder med viss skicklighet form och proportioner i sin skapandeprocess.

Eleven utför arbetsuppgifter med viss säkerhet i försäljnings- och servicesituationer.

Eleven visar godtagbara kunskaper om stilepoker och smyckestrender.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför olika tekniker inom guldsmide vid tillverkning av smycken med god skicklighet och uppnår ett gott resultat.

Eleven utvärderar arbetsprocess och resultat med utvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven utför skisser och använder med god skicklighet form och proportioner i sin skapandeprocess.

Eleven utför arbetsuppgifter med säkerhet i försäljnings- och servicesituationer.

Eleven visar goda kunskaper om stilepoker och smyckestrender.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför olika tekniker inom guldsmide vid tillverkning av smycken med mycket god skicklighet och uppnår ett mycket gott resultat.

Eleven utvärderar arbetsprocess och resultat med välutvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven utför skisser och använder med mycket god skicklighet form och proportioner i sin skapandeprocess.

Eleven utför arbetsuppgifter med god säkerhet i försäljnings- och servicesituationer.

Eleven visar mycket goda kunskaper om stilepoker och smyckestrender.