Guldsmedsyrket är ett hantverksyrke med lång tradition. Ämnet guldsmed – teknik behandlar det tekniska kunnande som krävs för att utföra hantverksmässigt guldsmedsarbete och behandlar såväl tekniker och arbetsprocessen som utrustning och material som används inom guldsmide.
Undervisningen i ämnet guldsmed – teknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att använda olika guldsmedstekniker i skapandet av smycken och i övrigt förekommande arbeten. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera och genomföra arbetet samt att välja lämpliga verktyg, material och tekniker. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att redovisa och analysera resultatet samt att utvärdera arbetsprocessen.
Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och utveckla deras idérikedom, personliga ansvarstagande, egna drivkraft och skaparglädje. Därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om teknikerna inom guldsmedsyrket samt om de olika materialens möjligheter när det gäller önskat resultat.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda guldsmedsyrkets fackspråk för att kommunicera om arbetsprocess och resultat. Guldsmedsyrket och branschen består till stor del av små företag och därför ska undervisningen stimulera elevernas intresse för entreprenörskap. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om marknadsföring och om ett serviceinriktat försäljningsarbete.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla och tillämpa kunskaper om säkra och hållbara arbetssätt inom yrkesområdet. Undervisningen ska ge eleverna rika möjligheter att träna olika guldsmedstekniker. Eleverna ska också ges möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper om arbetsprocessen, tekniker, verktyg och material i det praktiska arbetet.
Undervisningen i ämnet guldsmed – teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att tillverka smycken med användning av olika tekniker inom guldsmide.
- Förmåga att utvärdera arbetsprocess och resultat.
- Kunskaper om material, verktyg och annan utrustning som används inom guldsmide.
- Förmåga att arbeta säkert och hållbart.
- Kunskaper om marknadsföring och service.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven tillverkar smycken med godtagbart resultat samt använder med viss säkerhet olika guldsmedstekniker i tillverkningen.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med enkla omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas.
Eleven visar godtagbara kunskaper om material, verktyg och annan utrustning inom guldsmide.
Eleven arbetar säkert och hållbart.
Eleven visar godtagbara kunskaper om marknadsföring och service inom guldsmedsbranschen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven tillverkar smycken med gott resultat samt använder med säkerhet olika guldsmedstekniker i tillverkningen.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med utvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas.
Eleven visar goda kunskaper om material, verktyg och annan utrustning inom guldsmide.
Eleven arbetar säkert och hållbart.
Eleven visar goda kunskaper om marknadsföring och service inom guldsmedsbranschen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven tillverkar smycken med mycket gott resultat samt använder med god säkerhet olika guldsmedstekniker i tillverkningen.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med välutvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas.
Eleven visar mycket goda kunskaper om material, verktyg och annan utrustning inom guldsmide.
Eleven arbetar säkert och hållbart.
Eleven visar mycket goda kunskaper om marknadsföring och service inom guldsmedsbranschen.