Ämnet gymnasieingenjören i praktiken behandlar ingenjörsmässiga arbetsmetoder, färdigheter och förhållningssätt. Ämnet är till sin karaktär tvärvetenskapligt och förenar kunskapsområden från teknikvetenskap och samhällsvetenskap. Ämnet har en central roll i vidareutbildningen och ska genomsyra de ämnen som eleverna läser inom vald profil. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet gymnasieingenjören i praktiken ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om gymnasieingenjörsrollen och ingenjörens etiska ansvar. I gymnasieingenjörsrollen ingår att planera, leda och genomföra projekt. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om olika modeller för styrning av projekt samt förmåga att arbeta i grupp och att leda grupprocesser. Undervisningen ska vidare ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om ekonomi, arbetsmiljö och juridik i arbetslivet med fokus på vald profil.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hållbar teknikutveckling och förmåga att tillämpa dessa i olika projekt inom vald profil. Problemlösning är en del av gymnasieingenjörsrollen och eleverna ska genom undervisningen ges möjlighet att utveckla förmåga att utifrån givna förutsättningar skapa lösningar som tillgodoser verklighetsnära behov.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera med människor i olika roller och från olika grupper och kulturer. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att presentera både sina egna och arbetsgruppens tekniska lösningar, såväl internt som för tänkta kunder och uppdragsgivare. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och utvärdera genomförda projekt.
Eleverna ska ges möjlighet att i verklighetsnära situationer öva på att skapa, genomföra, driva och förvalta tekniska lösningar, vilket ger beredskap för att agera konstruktivt på olika nivåer i en arbetsorganisation och i mötet med andra organisationer.
Undervisningen i ämnet gymnasieingenjören i praktiken ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om gymnasieingenjörsrollen och ingenjörens etiska ansvar.
- Kunskaper om företagande, ekonomi och juridik inom vald profil.
- Förmåga att planera, leda och kommunicera projekt.
- Förmåga att använda ingenjörsmässiga metoder och verktyg.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven resonerar övergripande om gymnasieingenjörsrollen och ingenjörens etiska ansvar.
Eleven visar godtagbara kunskaper om företagande, ekonomi och juridik inom vald profil.
Eleven planerar, leder och kommunicerar projekt med viss säkerhet.
Eleven använder på ett systematiskt sätt ingenjörsmässiga metoder och verktyg.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven resonerar utförligt om gymnasieingenjörsrollen och ingenjörens etiska ansvar.
Eleven visar goda kunskaper om företagande, ekonomi och juridik inom vald profil.
Eleven planerar, leder och kommunicerar projekt med säkerhet.
Eleven använder på ett systematiskt och genomarbetat sätt ingenjörsmässiga metoder och verktyg.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om gymnasieingenjörsrollen och ingenjörens etiska ansvar.
Eleven visar mycket goda kunskaper om företagande, ekonomi och juridik inom vald profil.
Eleven planerar, leder och kommunicerar projekt med god säkerhet.
Eleven använder på ett systematiskt och effektivt sätt ingenjörsmässiga metoder och verktyg.