Ämnet hälso- och sjukvård har sin grund i praktiskt hälso- och sjukvårdsarbete men också i de vetenskapliga områdena vårdvetenskap, pedagogik, medicin och etik. Ämnet behandlar hälso- och sjukvård inom öppen och sluten vård.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet hälso- och sjukvård ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hälsofrämjande arbete och medicinskt omhändertagande. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett hälsofrämjande sätt, vilket innebär att förstärka det friska hos människan och se individen som en resurs för det egna välbefinnandet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om riskfaktorer, symtom, diagnoser, behandlingar samt medicinskt omhändertagande vid olika sjukdomstillstånd. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur människor kan reagera i kris och hur kriser kan bemötas samt om etiska och existentiella frågor i samband med detta. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda centrala begrepp inom hälsa och inom hälso- och sjukvård.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att utföra hälso- och sjukvårdsuppgifter på ett etiskt, hygieniskt, pedagogiskt och hälsofrämjande sätt med respekt för alla människors lika värde. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att planera egna arbetsinsatser samt att utföra och dokumentera vård- och omsorgsuppgifter i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om HLR (hjärt-lungräddning) och omhändertagande vid olycksfall. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda digitala hjälpmedel och annan teknisk utrustning samt att utföra medicintekniska uppgifter. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att bemöta, kommunicera och samarbeta med andra.

Genom fältstudier eller genom att medverka i olika verksamheter ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av sjukvårdsuppgifter som är vanliga inom hälso- och sjukvården. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att granska och värdera ny kunskap inom området.

Undervisningen i ämnet hälso- och sjukvård ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om människors hälsa samt om hälsorelaterade levnadsvanor.
  • Kunskaper om olika sjukdomstillstånd, riskfaktorer och behandlingar samt om centrala begrepp inom området.
  • Kunskaper om människors reaktioner vid ohälsa och i krissituationer.
  • Förmåga att planera och utföra hälso- och sjukvårdsuppgifter samt att dokumentera och utvärdera egna arbetsinsatser.
  • Förmåga att bemöta människor samt att kommunicera och samarbeta.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om människors hälsa samt om faktorer och levnadsvanor som påverkar hälsa och livskvalitet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om vanliga sjukdomstillstånd, riskfaktorer och behandlingar. Eleven använder centrala begrepp inom området med viss säkerhet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om människors reaktioner vid ohälsa och kris samt hur de kan bemötas.

Eleven planerar och utför olika hälso- och sjukvårdsuppgifter med godtagbart resultat. Dessutom dokumenterar och utvärderar eleven arbetsuppgifterna på ett godtagbart sätt.

Eleven bemöter människor samt kommunicerar och samarbetar på ett yrkesetiskt sätt med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om människors hälsa samt om faktorer och levnadsvanor som påverkar hälsa och livskvalitet.

Eleven visar goda kunskaper om vanliga sjukdomstillstånd, riskfaktorer och behandlingar. Eleven använder centrala begrepp inom området med säkerhet.

Eleven visar goda kunskaper om människors reaktioner vid ohälsa och kris samt hur de kan bemötas.

Eleven planerar och utför olika hälso- och sjukvårdsuppgifter med gott resultat. Dessutom dokumenterar och utvärderar eleven arbetsuppgifterna på ett utvecklat sätt.

Eleven bemöter människor samt kommunicerar och samarbetar på ett yrkesetiskt sätt med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om människors hälsa samt om faktorer och levnadsvanor som påverkar hälsa och livskvalitet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om vanliga sjukdomstillstånd, riskfaktorer och behandlingar. Eleven använder centrala begrepp inom området med god säkerhet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om människors reaktioner vid ohälsa och kris samt hur de kan bemötas.

Eleven planerar och utför olika hälso- och sjukvårdsuppgifter med mycket gott resultat. Dessutom dokumenterar och utvärderar eleven arbetsuppgifterna på ett välutvecklat sätt.

Eleven bemöter människor samt kommunicerar och samarbetar på ett yrkesetiskt sätt med god säkerhet.