Ämnet hållbar produktion behandlar produktionsprocessen och dess olika delar. Ämnet tar upp olika produktionsfilosofier och beredning inför tillverkning. Ämnet behandlar även hur en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar produktion och process skapas.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet hållbar produktion ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om produktionsprocessen och dess stödfunktioner. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om produktionsberedning samt produktionsprocessens olika delar och hur de samverkar, från idéframtagning och behovsanalys till slutgiltig produkt.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur utvecklingsarbete påverkar produkters design, funktion och kvalitet samt valet av material och produktionsmetod. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om produktionsfilosofi, dess innebörd och historia samt förståelse av relationen mellan en hållbar och konkurrenskraftig produktion och ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att lösa problem både teoretiskt och praktiskt avseende bland annat optimering och hållbarhet inom produktion.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om alternativa produktionstekniker för att möta framtidens behov av ett digitaliserat och hållbart samhälle. För att kunna göra effektiviseringar och föra produktionsekonomiska resonemang ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utföra produktionstekniska beräkningar. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att med hjälp av relevanta begrepp kommunicera om hållbar produktion. De ska också ges möjlighet att utveckla samarbetsförmåga samt förståelse av varför detta är viktigt för produktionen.

Undervisningen ska betona ett problemlösande arbetssätt och ta sin utgångspunkt i situationer i produktionsmiljö. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektioner över etiska frågor och olika handlingsalternativ inom hållbar produktion.

Undervisningen i ämnet hållbar produktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om produktionsfilosofi och produktionsberedning samt produktionsprocessen och dess olika delar.
  • Förmåga att använda begrepp och uttryck inom hållbar produktion.
  • Kunskaper om hållbar och konkurrenskraftig produktion samt arbetsmiljö.
  • Förmåga att göra produktionstekniska beräkningar.
  • Kunskaper om samarbetets betydelse för en hållbar produktion.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om produktionsfilosofins och produktionsberedningens betydelse för produktionen samt produktionsprocessens olika delar och hur de samverkar.

Eleven använder relevanta begrepp och uttryck på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om arbetsmiljö och hur en hållbar och konkurrenskraftig produktion skapas.

Eleven utför i huvudsak fungerande produktionstekniska beräkningar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om samarbetets betydelse för en hållbar produktion.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om produktionsfilosofins och produktionsberedningens betydelse för produktionen samt produktionsprocessens olika delar och hur de samverkar.

Eleven använder relevanta begrepp och uttryck på ett fungerande sätt.

Eleven visar goda kunskaper om arbetsmiljö och hur en hållbar och konkurrenskraftig produktion skapas.

Eleven utför till stor del tydliga och korrekta produktionstekniska beräkningar.

Eleven visar goda kunskaper om samarbetets betydelse för en hållbar produktion.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om produktionsfilosofins och produktionsberedningens betydelse för produktionen samt produktionsprocessens olika delar och hur de samverkar.

Eleven använder relevanta begrepp och uttryck på ett väl fungerande sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om arbetsmiljö och hur en hållbar och konkurrenskraftig produktion skapas.

Eleven utför tydliga och korrekta produktionstekniska beräkningar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om samarbetets betydelse för en hållbar produktion.