Hälsa och välbefinnande - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet hälsa och välbefinnande på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Psykiska, fysiska och sociala faktorers betydelse för människors välbefinnande och hälsa utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv.
  • Frisk- och riskfaktorer i relation till levnadsvanor, däribland sömn, fysisk aktivitet, sociala relationer och återhämtning.
  • Centrala begrepp inom området.
  • Betydelsen av ett salutogent förhållningssätt.
  • Betydelsen av självkänsla, självförtroende och självbild för hälsa och välbefinnande.
  • Motivation och motivationsteorier.
  • Skärmanvändning och sociala mediers påverkan på hälsa och välbefinnande samt hälsofrämjande digitala vanor.
  • Översiktligt om hur samhällsförändringar och människors levnadsvanor har påverkat och påverkar individers hälsa och välbefinnande, historiskt och i nutid.
  • Mentala koncentrations-, avslappnings- och träningsmetoder.
  • Stress och dess påverkan på hälsa och välbefinnande utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv samt strategier för stresshantering.
  • Olika aktiviteter, strategier och metoder som främjar hälsa och välbefinnande.
  • Utomhusaktiviteter med utgångspunkt i naturen som källa till hälsa och välbefinnande.
  • Genomförande av olika aktiviteter med användning av metoder som främjar ett ökat välbefinnande, både självständigt och tillsammans med andra.
  • Utvärdering av aktiviteter, strategier och metoder som främjar hälsa och välbefinnande.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om faktorer som påverkar hälsa och välbefinnande utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv. Dessutom för eleven enkla resonemang om levnadsvanornas betydelse.

Eleven beskriver översiktligt olika aktiviteter, strategier och metoder som främjar hälsa och välbefinnande.

Eleven genomför aktiviteter och använder metoder som främjar hälsa och välbefinnande med viss säkerhet.

Eleven utvärderar aktiviteter och användning av strategier och metoder som främjar hälsa och välbefinnande med ett godtagbart resultat.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om faktorer som påverkar hälsa och välbefinnande utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om levnadsvanornas betydelse.

Eleven beskriver utförligt olika aktiviteter, strategier och metoder som främjar hälsa och välbefinnande.

Eleven genomför aktiviteter och använder metoder som främjar hälsa och välbefinnande med säkerhet.

Eleven utvärderar aktiviteter och användning av strategier och metoder som främjar hälsa och välbefinnande med ett gott resultat.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om faktorer som påverkar hälsa och välbefinnande utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om levnadsvanornas betydelse.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika aktiviteter, strategier och metoder som främjar hälsa och välbefinnande.

Eleven genomför aktiviteter och använder metoder som främjar hälsa och välbefinnande med god säkerhet.

Eleven utvärderar aktiviteter och användning av strategier och metoder som främjar hälsa och välbefinnande med ett mycket gott resultat.

Nivå 1

HALO1000X 100 poäng