Hållbara energisystem - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet hållbara energisystem på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Hållbara energisystem och energianläggningar

  • Energisystems uppbyggnad, historik, nuläge och utmaningar ur ett globalt perspektiv.
  • Energibärare och energiomvandlingar med fokus på bränsle, förbränning, luft, vatten, ånga och energibärande mediers egenskaper.
  • Uppbyggnad, funktion och driftoptimering av energianläggningar samt hur modern miljöteknik utifrån vetenskapliga principer kan förbättra det nationella energisystemet.
  • Kraft- och värmeteknik med fokus på system, komponenter och utrustning, till exempel hur system inom värmedistribution och ångteknik är konstruerade och fungerar.

Tekniskt arbete, arbetsmiljö och säkerhet

  • Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel hur politiska styrmedel används för att förbättra och utveckla energianläggningar.
  • Praktiskt ingenjörsarbete, däribland beräkningar och mätningar för optimering av system.
  • Användning av verktyg, instrument, utrustning och programvaror för specialiserade arbetsuppgifter vid energianläggningar.
  • Planering, genomförande och dokumentation av ingenjörsarbete inom drift och underhåll med hänsyn till arbetets krav på kvalitet, arbetsmiljö och säkerhet.
  • Användning av teknisk dokumentation inom valt energiområde, till exempel instruktioner, ritningar, standarder och systembeskrivningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad av och funktion hos anläggningar, system och komponenter inom hållbara energisystem.

Eleven för enkla resonemang om vetenskapliga principer inom området samt om lagar och andra bestämmelser som reglerar den operativa driften.

Eleven identifierar och analyserar energitekniska optimeringsproblem samt ger enkla förslag till förbättringar utifrån enkla beräkningar och mätningar.

Eleven planerar och utför tekniskt arbete med säkerhet och med hänsyn till arbetets krav inom kvalitet, arbetsmiljö och säkerhet. Dessutom gör eleven en strukturerad dokumentation av sitt arbete.

Eleven väljer och hanterar med säkerhet verktyg och utrustning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt uppbyggnad av och funktion hos anläggningar, system och komponenter inom hållbara energisystem.

Eleven för utvecklade resonemang om vetenskapliga principer inom området samt om lagar och andra bestämmelser som reglerar den operativa driften.

Eleven identifierar och analyserar energitekniska optimeringsproblem samt ger välgrundade förslag till förbättringar utifrån relativt avancerade beräkningar och mätningar.

Eleven planerar och utför tekniskt arbete med god säkerhet och med hänsyn till arbetets krav inom kvalitet, arbetsmiljö och säkerhet. Dessutom gör eleven en välstrukturerad dokumentation av sitt arbete.

Eleven väljer och hanterar med god säkerhet verktyg och utrustning.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad av och funktion hos anläggningar, system och komponenter inom hållbara energisystem.

Eleven för välutvecklade resonemang om vetenskapliga principer inom området samt om lagar och andra bestämmelser som reglerar den operativa driften.

Eleven identifierar och analyserar energitekniska optimeringsproblem samt ger välgrundade och nyanserade förslag till förbättringar utifrån avancerade beräkningar och mätningar.

Eleven planerar och utför tekniskt arbete med mycket god säkerhet och med hänsyn till arbetets krav inom kvalitet, arbetsmiljö och säkerhet. Dessutom gör eleven en välstrukturerad och effektiv dokumentation av sitt arbete.

Eleven väljer och hanterar med mycket god säkerhet verktyg och utrustning.

Nivå 1

HALR100TX 100 poäng

Nivå 2

HALR200TX 100 poäng