Håltagning - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet håltagning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Håltagningsprocessen

  • Olika krav som påverkar val av metod för håltagning i byggnadskonstruktioner, till exempel avseende byggnaders och byggnadsdelars bärighet.
  • Varsamhetskrav i samband med ombyggnation och restaurering av äldre byggnader, till exempel byggnaders tekniska, historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden.
  • Bygghandlingars funktion och myndighetsbeslut i byggprocessen, däribland utförande- och kvalitetskrav samt tillsyn genom kontroller och besiktningar.
  • Olika arbetsprocesser vid de vanligast förekommande håltagningsarbetena inom husbyggnads- och anläggningsarbeten.
  • Olika metoder för kylning av utrustning vid skärande bearbetning i håltagningsprocesser, till exempel luft- och vattenkylning.
  • Metoder för att identifiera bärande byggnadsdelar och behov av avväxling eller stämpning.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland Boverkets byggregler (BBR).

Planering och utförande

  • Tolkning av ritningar, arbetsbeskrivningar, utförandekrav och toleranskrav samt metoder för att identifiera felkällor i arbetsprocessen.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Byggtekniska beräkningar av vikt, volym och area, däribland viktberäkningar av uttaget material eller byggnadsdelar.
  • Horisontell och vertikal maskinmontering, däribland förankring, infästning och provdragning av montering.
  • Håltagnings- och sågningsarbeten, till exempel gradborrning, spräckning eller vajersågning både med torr och våt bearbetningsmetod.
  • Omhändertagande av vatten och slam vid håltagnings- och sågningsarbeten som kräver dammuppsamling eller kylning.
  • Säkring och fällning av utsågade betongdelar, till exempel block och borrkärnor.
  • Stämpning och avväxling av byggnadskonstruktioner vid håltagning.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Materialhantering, materialförbrukning och återanvändning av material.
  • Resursanvändande kopplat till arbetsuppgiften, däribland val och användning av metod för arbetsuppgiften med hänsyn till kvalitet och kostnader samt hälso- och miljöaspekter.
  • Användning, handhavande och vård av vanligt förekommande maskiner och tillsatsutrustning inom håltagning i enlighet med anvisningar, däribland verktyg för skärande bearbetning.
  • Maskinernas uppbyggnad, funktioner och rotationsriktningar. Felsökning på utrustning, till exempel identifiering av el- eller fasfel.
  • Val av metod vid behov av kylning av utrustning.

Säkerhet

  • Konsekvenser av att inte följa lagar och andra bestämmelser, till exempel vites- och bötesförelägganden.
  • Säkerhet vid lastkoppling och lastsäkring i samband med förflyttning av arbetsutrustning och byggmaterial.
  • Riskbedömningar vid håltagning, däribland av hälsorisker med asbest, mögel, kvartsdamm och polyklorerade bifenyler (PCB).
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel.
  • Åtgärder för att skydda person, verktyg och material mot fall vid arbeten på höjd och från ställningar.
  • Ansvarstagande i yrkesrollen och på byggarbetsplatsen.
  • Avspärrning av ett arbetsområde i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk på både svenska och engelska.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland bemötande och inkluderande arbetssätt.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen, däribland med maskinförare.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder inom håltagning.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom håltagning. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder inom håltagning.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom håltagning. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder inom håltagning.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom håltagning. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

HALT1000X 100 poäng

Nivå 2

HALT2000X 200 poäng