Hår- och makeupstylister arbetar med att skapa en individanpassad visuell helhet gällande hår och makeup. Ämnet hår och makeup – fortsättning behandlar olika tekniker för hårstyling och makeup, material, produkter och verktyg samt samverkan, service och bemötande. Ämnet behandlar också olika stilepoker samt yrkets historia och utvecklingsmöjligheter.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet hår och makeup – fortsättning ska syfta till att eleverna utvecklar och befäster sin förmåga att genomföra alla steg inom hårstyling och makeup från idé till färdigt resultat. Det innebär att analysera utgångsläget, planera arbetet, välja lämpliga produkter och tekniker utifrån modellens förutsättningar samt att genomföra och redovisa arbetet på modeller och kunder. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att analysera arbetsprocessen och utvärdera resultatet för att på så vis utvecklas inom yrkesutövandet. Undervisningen ska stimulera elevernas initiativförmåga, idérikedom, självständighet, personliga ansvarstagande, samarbetsförmåga och skaparglädje. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att använda sin kreativitet och kunskap om färg, form och stil i yrkesutövandet.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda yrkets fackspråk för att kommunicera med modeller, kunder, uppdragsgivare och andra inom yrkesområdet. Den ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att arbeta målinriktat och på ett sätt som leder till goda och hållbara kundrelationer. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar ett kreativt förhållningssätt till en affärsmässig och serviceinriktad verksamhet. Yrkesområdet består delvis av små företag och därför ska undervisningen stimulera elevernas intresse för entreprenörskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla och tillämpa kunskaper om ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet för ett hållbart arbetsliv.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om villkor och utvecklingsmöjligheter inom branschen, både nationellt och internationellt. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om frisyr- och makeupmodets traditioner och historiska utveckling. Som inspirationskälla och som grund för ökad förståelse av kultur- och stilhistoriska influenser ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om såväl yrkesområdets historia som den stilhistoriska utvecklingen inom frisyr- och makeupmode.

Eleverna ska ges rika möjligheter att träna och förfina yrkets tekniker på kunder och modeller. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper för att vidareutveckla och befästa sina kunskaper om tekniker och verktyg. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att använda sina kunskaper om hur ändamålsenliga produkter väljs utifrån ett tänkt slutresultat med hänsyn till tidsåtgång, kostnader och miljö. Undervisningen ska också leda till att eleverna vidareutvecklar sin förmåga att använda olika digitala tekniker i arbetet.

Undervisningen i ämnet hår och makeup – fortsättning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att utföra individanpassad hårstyling och makeup samt att utvärdera arbetsprocess och resultat.
  • Förmåga att planera arbetet samt att beräkna material-, produkt- och tidsåtgång.
  • Förmåga att använda färg-, form- och proportionslära i skapandeprocessen.
  • Förmåga att samarbeta samt att utföra försäljning och service.
  • Förmåga att arbeta hygieniskt och säkert med hänsyn till hållbarhetsaspekter inom yrkesområdet.
  • Kunskaper om yrkesprov och utvecklingsmöjligheter inom yrkesområdet.
  • Kunskaper om yrkesområdets historia samt om olika stilepoker och trender inom frisyr och makeup.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför med viss skicklighet olika individanpassade behandlingar med hårstyling och makeup och uppnår ett godtagbart resultat med en teknisk och estetisk kvalitet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocess och resultat med enkla omdömen samt ger enkla förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven gör en enkel planering av arbetet utifrån det tänka resultatet. Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material-, produkt- och tidsåtgång.

Eleven använder med viss skicklighet färg-, form- och proportionslära i skapandeprocessen.

Eleven samarbetar och agerar med viss säkerhet kundorienterat i bekanta försäljnings- och servicesituationer.

Eleven arbetar på ett hygieniskt och säkert sätt med hänsyn till hållbarhetsaspekter inom yrkesområdet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om yrkesprov och utvecklingsmöjligheter inom yrkesområdet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om yrkesområdets historia samt om olika stilepoker och trender inom frisyr och makeup.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför med god skicklighet olika individanpassade behandlingar med hårstyling och makeup och uppnår ett gott resultat med en teknisk och estetisk kvalitet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocess och resultat med välgrundade omdömen samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven gör en genomarbetad planering av arbetet utifrån det tänka resultatet. Dessutom gör eleven välgrundade beräkningar av material-, produkt- och tidsåtgång.

Eleven använder med god skicklighet färg-, form- och proportionslära i skapandeprocessen.

Eleven samarbetar och agerar med säkerhet kundorienterat i bekanta men även delvis nya försäljnings- och servicesituationer.

Eleven arbetar på ett hygieniskt och säkert sätt med hänsyn till hållbarhetsaspekter inom yrkesområdet.

Eleven visar goda kunskaper om yrkesprov och utvecklingsmöjligheter inom yrkesområdet.

Eleven visar goda kunskaper om yrkesområdets historia samt om olika stilepoker och trender inom frisyr och makeup.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför med mycket god skicklighet olika individanpassade behandlingar med hårstyling och makeup och uppnår ett mycket gott resultat med en teknisk och estetisk kvalitet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocess och resultat med välgrundade och nyanserade omdömen samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven gör en väl genomarbetad planering av arbetet utifrån det tänka resultatet. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade beräkningar av material-, produkt- och tidsåtgång.

Eleven använder med mycket god skicklighet färg-, form- och proportionslära i skapandeprocessen.

Eleven samarbetar och agerar med god säkerhet kundorienterat i bekanta men även nya försäljnings- och servicesituationer.

Eleven arbetar på ett hygieniskt och säkert sätt med hänsyn till hållbarhetsaspekter inom yrkesområdet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om yrkesprov och utvecklingsmöjligheter inom yrkesområdet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om yrkesområdets historia samt om olika stilepoker och trender inom frisyr och makeup.