Ämnet hårstyling och makeupteknik har sin grund i det tekniska kunnandet som krävs för att vara en kreativ hår- och makeupstylist. Ämnet behandlar grundläggande tekniker för hårstyling och makeup samt material, produkter, verktyg och annan utrustning som används inom hårstyling och makeup.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet hårstyling och makeupteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att använda olika styling- och makeuptekniker i skapandet från idé till färdigställande av modell. Det innebär att planera arbetet, välja ändamålsenliga tekniker, material, produkter och verktyg utifrån det tänkta resultatet, utföra arbetet samt att redovisa resultatet. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att utvärdera arbetsprocessen och resultatet. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla en känsla för yrkesmässigt utövande.

Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet, idérikedom och kreativa skapande. Därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om färg, form och stil inom hårstyling, makeup och mode. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda digitala tekniker i sitt arbete.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar personligt ansvarstagande, drivkraft samt ge dem möjlighet att tillämpa kunskaper om samarbete och bemötande i yrkesutövandet. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla förmåga att använda yrkets terminologi för att kommunicera om arbetsprocess och resultat. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla och tillämpa kunskaper om ett hygieniskt, säkert och hållbart arbetssätt.

Eleverna ska ges rika möjligheter att träna hårstyling och makeuptekniker i kombination på olika modeller. Eleverna ska också ges möjlighet att i undervisningen använda sina teoretiska kunskaper om arbetsprocesser, tekniker och verktyg samt om materials och produkters olika egenskaper i det praktiska arbetet.

Undervisningen i ämnet hårstyling och makeupteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att planera och använda hårstyling och makeuptekniker under skapandeprocessen.
  • Förmåga att utvärdera arbetsprocess och resultat samt att använda yrkets terminologi.
  • Kunskaper om samarbete, bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.
  • Kunskaper om produkter och verktyg samt om färg-, form- och stillära.
  • Färdigheter i att arbeta hygieniskt, säkert och hållbart samt att använda och sköta maskiner, material, produkter och verktyg.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar sitt arbete samt använder med viss säkerhet tekniker för hårstyling och makeup och uppnår ett godtagbart resultat på frisyr, makeup eller utfört arbetsmoment.

Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med enkla omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med viss säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.

Eleven visar godtagbara kunskaper om samarbete, bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om produkter och verktyg samt om färg-, form- och stillära i skapandeprocessen.

Eleven arbetar hygieniskt, säkert och hållbart samt använder och sköter med visst handlag maskiner, material, produkter och verktyg.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar sitt arbete samt använder med säkerhet tekniker för hårstyling och makeup och uppnår ett gott resultat på frisyr, makeup eller utfört arbetsmoment.

Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med utvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.

Eleven visar goda kunskaper om samarbete, bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.

Eleven visar goda kunskaper om produkter och verktyg samt om färg-, form- och stillära i skapandeprocessen.

Eleven arbetar hygieniskt, säkert och hållbart samt använder och sköter med gott handlag maskiner, material, produkter och verktyg.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar sitt arbete samt använder med god säkerhet tekniker för hårstyling och makeup och uppnår ett mycket gott resultat på frisyr, makeup eller utfört arbetsmoment.

Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med välutvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med god säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.

Eleven visar mycket goda kunskaper om samarbete, bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om produkter och verktyg samt om färg-, form- och stillära i skapandeprocessen.

Eleven arbetar hygieniskt, säkert och hållbart samt använder och sköter med mycket gott handlag maskiner, material, produkter och verktyg.