Ämnet hårvård och salongskunskap har sin grund i praktiskt arbete med behandlingar, från rengöring och vård av hår till styling av en frisyr. Ämnet behandlar även utförande av behandlingar eller arbetsuppgifter närliggande yrkesområdet. Ämnets innehåll kan anpassas till valt yrkesområde.
Undervisningen i ämnet hårvård och salongskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra arbetsmoment och grundläggande behandlingar såsom hårvård och styling. Det innebär att undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera, genomföra och redovisa arbetet samt att utvärdera arbetsprocess och resultat. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla en känsla för yrkesmässigt utövande. Undervisningen ska även stimulera elevernas personliga ansvarstagande, samarbetsförmåga, serviceförmåga och skaparglädje.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om val av ändamålsenliga material, produkter, verktyg och maskiner utifrån olika hårtyper. Eleverna ska ges möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper om produkter, huden och hårets olika egenskaper i det praktiska arbetet. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda digitala tekniker som förekommer i arbetet, till exempel vid dokumentation och marknadsföring.
I yrkesutövandet är service, kommunikation och bemötande avgörande. Därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att arbeta kundrelaterat vid försäljning och service. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda yrkesområdets terminologi för att kommunicera inom yrkesområdet.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla och tillämpa kunskaper om underhåll och vård av material, verktyg och maskiner. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att utveckla och tillämpa kunskaper om ergonomi och säkra arbetssätt på en salong eller annan arbetsplats, med hänsyn till hållbart arbetsliv.
Undervisningen i ämnet hårvård och salongskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att planera och utföra behandlingar eller arbetsmoment.
- Förmåga att utvärdera arbetsprocess och resultat samt att använda yrkesområdets terminologi.
- Kunskaper om huden och håret samt om maskiner, material, produkter och verktyg inom yrkesområdet.
- Kunskaper om service, bemötande och marknadsföring inom yrkesområdet.
- Förmåga att använda och sköta maskiner, material och verktyg.
- Kunskaper om säkerhet och hållbart arbetsliv.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven planerar och utför med viss skicklighet behandlingar eller arbetsmoment inom avsatt tid och uppnår ett resultat med godtagbar kvalitet och design.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med enkla omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven terminologi på ett godtagbart sätt i sin kommunikation.
Eleven visar godtagbara kunskaper om huden och håret samt om maskiner, material, produkter och verktyg inom yrkesområdet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om service, bemötande och marknadsföring inom yrkesområdet.
Eleven använder och sköter med visst handlag maskiner, material och verktyg.
Eleven visar godtagbara kunskaper om säkerhet på arbetsplatsen samt om ett hållbart arbetsliv inom yrkesområdet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven planerar och utför med god skicklighet behandlingar eller arbetsmoment inom avsatt tid och uppnår ett resultat med god kvalitet och design.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med utvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven terminologi på ett gott sätt i sin kommunikation.
Eleven visar goda kunskaper om huden och håret samt om maskiner, material, produkter och verktyg inom yrkesområdet.
Eleven visar goda kunskaper om service, bemötande och marknadsföring inom yrkesområdet.
Eleven använder och sköter med gott handlag maskiner, material och verktyg.
Eleven visar goda kunskaper om säkerhet på arbetsplatsen samt om ett hållbart arbetsliv inom yrkesområdet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven planerar och utför med mycket god skicklighet behandlingar eller arbetsmoment inom avsatt tid och uppnår ett resultat med mycket god kvalitet och design.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med välutvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven terminologi på ett mycket gott sätt i sin kommunikation.
Eleven visar mycket goda kunskaper om huden och håret samt om maskiner, material, produkter och verktyg inom yrkesområdet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om service, bemötande och marknadsföring inom yrkesområdet.
Eleven använder och sköter med mycket gott handlag maskiner, material och verktyg.
Eleven visar mycket goda kunskaper om säkerhet på arbetsplatsen samt om ett hållbart arbetsliv inom yrkesområdet.