Ämnet helikopterteknik behandlar yrkesmässigt arbete med service och underhåll av helikoptrar. Ämnet behandlar även felsökning och avhjälpning av fel samt verktyg, utrustning och teknisk information som används i arbetet.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet helikopterteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om helikoptrar och deras flygtekniska konstruktioner samt förmåga att underhålla, felsöka och åtgärda fel i helikoptrar. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda verktyg, utrustning och teknisk information i samband med service och underhåll.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsformer och arbetssätt som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet inom service och underhåll av helikoptrar samt om branschens ansvar för hållbar utveckling.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med problemlösning både självständigt och tillsammans med andra. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och kunder. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra utfört arbete samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som de kan komma att möta i arbetslivet. Dessa uppgifter ska ge eleverna möjlighet att arbeta med problemlösning under laborativa former.

Undervisningen i ämnet helikopterteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos helikoptrar, deras instrument, komponenter och system samt om aerodynamik.
  • Förmåga att utföra service, underhåll, felsökning och reparation av helikoptrar.
  • Förmåga att använda digitala informationssystem och teknisk information samt verktyg och övrig utrustning i samband med underhållsåtgärder.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk på svenska och engelska samt kunna anpassa språket efter målgruppen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos helikoptrar, deras instrument, komponenter och system samt om aerodynamik.

Eleven utför med viss säkerhet arbetsuppgifter i bekanta situationer enligt material- och luftfartygstillverkarens anvisningar.

Eleven använder med viss säkerhet digitala informationssystem och teknisk information. Dessutom använder eleven med visst handlag verktyg och övrig utrustning.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt luftfartygstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos helikoptrar, deras instrument, komponenter och system samt om aerodynamik.

Eleven utför med säkerhet arbetsuppgifter i bekanta situationer enligt material- och luftfartygstillverkarens anvisningar.

Eleven använder med säkerhet digitala informationssystem och teknisk information. Dessutom använder eleven med gott handlag verktyg och övrig utrustning.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt luftfartygstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos helikoptrar, deras instrument, komponenter och system samt om aerodynamik.

Eleven utför med god säkerhet arbetsuppgifter i bekanta men även nya situationer enligt material- och luftfartygstillverkarens anvisningar.

Eleven använder med god säkerhet digitala informationssystem och teknisk information. Dessutom använder eleven med mycket gott handlag verktyg och övrig utrustning.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt luftfartygstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.