Ämnet hjulutrustningsteknik behandlar den teknik som berör olika typer av fordons hjulutrustningar och chassi- och hjulupphängningar samt digitala hjulsensorsystem. Ämnet behandlar även däck- och hjulbyte, däckreparationer, diagnos av hjulutrustningar och chassi- och hjulupphängningar samt kalibrering av system och komponenter.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet hjulutrustningsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika typer av fordons hjulutrustningar och chassi- och hjulupphängningar samt om diagnos och kalibrering av system och komponenter. Eleverna ska även ges möjligheter att utveckla kunskaper om däck- och hjulbyte på olika fordonstyper samt diagnos av däck och däckreparationer. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra däck- och hjulbyte, däckreparationer samt diagnos och kalibrering av system och komponenter. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att i arbetet använda verktyg, maskiner, digitala informationssystem och övrig utrustning samt teknisk information.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt inom däck- och hjulbyte, däckreparationer och kalibrering av system och komponenter som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med såväl arbetskamrater som kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta, såväl självständigt som tillsammans med andra, med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som de kan komma att möta i arbetslivet. Dessa arbetsuppgifter ska ge eleverna möjlighet att arbeta med problemlösning under laborativa former.

Undervisningen i ämnet hjulutrustningsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika typer av fordons hjulutrustningar och chassi- och hjulupphängningar samt om diagnos och kalibrering av system och komponenter.
  • Kunskaper om olika typer av däck- och hjulbyten på olika fordonstyper samt om diagnos av däck och däckreparationer.
  • Förmåga att genomföra däck- och hjulbyten.
  • Förmåga att genomföra diagnos av däck samt däckreparationer.
  • Förmåga att genomföra kalibrering av hjulutrustningar och chassi- och hjulupphängningar på fordon.
  • Förmåga att använda verktyg, maskiner och övrig utrustning samt digitala informationssystem och teknisk information.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av fordons hjulutrustningar och chassi- och hjulupphängningar samt om diagnos och kalibrering av system och komponenter.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av däck- och hjulbyte på olika fordonstyper samt om diagnos av däck och däckreparationer.

Eleven genomför med viss säkerhet däck- och hjulbyte enligt däck- och fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven genomför med viss säkerhet diagnos av däck samt däckreparationer enligt däcktillverkarens anvisningar.

Eleven genomför med viss säkerhet kalibrering av hjulutrustningar och chassi- och hjulupphängningar på fordon enligt fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven använder med visst handlag verktyg, maskiner och övrig utrustning. Dessutom använder eleven med viss säkerhet digitala informationssystem och teknisk information.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt däck- och fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika typer av fordons hjulutrustningar och chassi- och hjulupphängningar samt om diagnos och kalibrering av system och komponenter.

Eleven visar goda kunskaper om olika typer av däck- och hjulbyte på olika fordonstyper samt om diagnos av däck och däckreparationer.

Eleven genomför med säkerhet däck- och hjulbyte enligt däck- och fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven genomför med säkerhet diagnos av däck samt däckreparationer enligt däcktillverkarens anvisningar.

Eleven genomför med säkerhet kalibrering av hjulutrustningar och chassi- och hjulupphängningar på fordon enligt fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven använder med gott handlag verktyg, maskiner och övrig utrustning. Dessutom använder eleven med säkerhet digitala informationssystem och teknisk information.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt däck- och fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av fordons hjulutrustningar och chassi- och hjulupphängningar samt om diagnos och kalibrering av system och komponenter.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av däck- och hjulbyte på olika fordonstyper samt om diagnos av däck och däckreparationer.

Eleven genomför med god säkerhet däck- och hjulbyte enligt däck- och fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven genomför med god säkerhet diagnos av däck samt däckreparationer enligt däcktillverkarens anvisningar.

Eleven genomför med god säkerhet kalibrering av hjulutrustningar och chassi- och hjulupphängningar på fordon enligt fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven använder med mycket gott handlag verktyg, maskiner och övrig utrustning. Dessutom använder eleven med god säkerhet digitala informationssystem och teknisk information.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt däck- och fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.