Ämnet humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering möjliggör fördjupning inom humaniora eller samhällsvetenskap, till exempel inom antropologi, filosofi, företagsekonomi, genusvetenskap, historia, idéhistoria, juridik, konstvetenskap, kriminologi, litteraturvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, religionsvetenskap, språkvetenskap och statsvetenskap.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering ska syfta till att eleverna utvecklar fördjupade kunskaper om ett område inom humaniora eller samhällsvetenskap.

Genom undervisningen om området ska eleverna ges möjlighet att närma sig ett vetenskapligt sätt att tänka och arbeta. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att granska olika typer av material och källor. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till olika frågor inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda begrepp och metoder som används inom humaniora eller samhällsvetenskap.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att diskutera och analysera området ur olika perspektiv. Eleverna ska även ges möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna till andra områden. Praktiska inslag, till exempel fältstudier, rollspel och undersökningar kan ingå.

Undervisningen i ämnet humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om valt område inom humaniora eller samhällsvetenskap.
  • Förmåga att analysera och diskutera området ur olika perspektiv med användning av relevanta begrepp och metoder.
  • Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka olika typer av material och källor inom det valda området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om ett valt område inom humaniora eller samhällsvetenskap.

Eleven analyserar frågor inom området på ett enkelt sätt och för enkla resonemang utifrån olika perspektiv. Dessutom använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp och metoder.

Eleven söker, granskar och tolkar med viss säkerhet olika typer av material och källor inom det valda området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om ett valt område inom humaniora eller samhällsvetenskap.

Eleven analyserar frågor inom området på ett utvecklat sätt och för utvecklade resonemang utifrån olika perspektiv. Dessutom använder eleven med säkerhet relevanta begrepp och metoder.

Eleven söker, granskar och tolkar med säkerhet olika typer av material och källor inom det valda området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om ett valt område inom humaniora eller samhällsvetenskap.

Eleven analyserar frågor inom området på ett välutvecklat sätt och för välutvecklade resonemang utifrån olika perspektiv. Dessutom använder eleven med god säkerhet relevanta begrepp och metoder.

Eleven söker, granskar och tolkar med god säkerhet olika typer av material och källor inom det valda området.