Idrott och hälsa - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet idrott och hälsa på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Kroppslig förmåga

  • En bredd av motions- och idrottsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga, däribland dans.
  • Friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.
  • Aktiviteter och rekreation i utemiljöer och natur.
  • Grundläggande anatomi och fysiologi i relation till rörelseaktiviteter.
  • Praktisk tillämpning av olika träningsmetoder, däribland metoder för konditions-, styrke- och koordinationsträning.
  • Effekter av olika träningsmetoder.
  • Planering och genomförande av rörelseaktivitet samt utvärdering av resultat.
  • Digitala hjälpmedel för träning och hälsa, till exempel pulsmätare, stegräknare och träningsappar.
  • Metoder och redskap för friluftsliv.

Levnadsvanor och hälsa

  • Olika hälsofaktorer som påverkar fysisk, psykisk och social hälsa, till exempel kost, sömn och stress.
  • Olika kroppsideals påverkan på människor, till exempel ätstörningar och dopning.

Riskhantering och ergonomi

  • Säkerhet i samband med rörelse- och friluftsaktiviteter vid olika förhållanden.
  • Åtgärder vid nödsituationer, däribland första hjälpen med HLR (hjärt-lungräddning) samt omhändertagande av någon eller några vanligt förekommande skador i samband med rörelseaktiviteter.
  • Teknik för ergonomiskt utförda rörelser i olika situationer, till exempel kroppslig balans, hållning och lyftteknik.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför med viss säkerhet ändamålsenliga rörelser i en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. Dessutom bedömer eleven sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och väljer och genomför med viss säkerhet aktiviteter för detta.

Eleven anpassar med viss säkerhet rörelse- och friluftslivsaktiviteter efter rådande förhållanden.

Eleven beskriver på ett översiktligt sätt faktorer som påverkar människors hälsa och välbefinnande.

Eleven visar i utövandet av rörelse- och friluftslivsaktiviteter hänsyn till sin egen och andras säkerhet och vidtar relevanta åtgärder vid skada och nödsituation.

Eleven anpassar med viss säkerhet sina rörelser ergonomiskt till olika situationer och krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför med säkerhet ändamålsenliga rörelser i en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. Dessutom bedömer eleven sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och väljer och genomför med säkerhet aktiviteter för detta.

Eleven anpassar med säkerhet rörelse- och friluftslivsaktiviteter efter rådande förhållanden.

Eleven beskriver på ett utförligt sätt faktorer som påverkar människors hälsa och välbefinnande.

Eleven visar i utövandet av rörelse- och friluftslivsaktiviteter hänsyn till sin egen och andras säkerhet och vidtar relevanta åtgärder vid skada och nödsituation.

Eleven anpassar med säkerhet sina rörelser ergonomiskt till olika situationer och krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför med säkerhet ändamålsenliga rörelser, även av komplex karaktär, i en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. Dessutom bedömer eleven sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och väljer och genomför med god säkerhet aktiviteter för detta.

Eleven anpassar med god säkerhet rörelse- och friluftslivsaktiviteter efter rådande förhållanden.

Eleven beskriver på ett utförligt och nyanserat sätt faktorer som påverkar människors hälsa och välbefinnande.

Eleven visar i utövandet av rörelse- och friluftslivsaktiviteter hänsyn till sin egen och andras säkerhet och vidtar relevanta åtgärder vid skada och nödsituation.

Eleven anpassar med god säkerhet sina rörelser ergonomiskt till olika situationer och krav.

Nivå 1

IDRO1000X 100 poäng

Nivå 2

IDRO2000X 100 poäng