Ämnet industriell design handlar om att ta fram produkter som är avsedda att tillverkas i industriell produktion samt anpassade till både människa och miljö. Ämnet är tvärvetenskapligt och belyser design ur ett tekniskt och konstnärligt perspektiv. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet industriell design ska syfta till att eleverna utvecklar ingenjörsmässig förmåga att använda kreativa och problemlösande arbetssätt där faktorer som nytta, funktion, teknik, material, miljö, säkerhet, ekonomi, ergonomi och estetik samverkar i den industriella designprocessen. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av designprocessens olika delar. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utifrån teoretiska kunskaper praktiskt framställa industriellt anpassade designförslag. De ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att ta fram, testa och utvärdera prototyper. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att prioritera och välja mellan olika designaspekter hos en produkt samt att motivera sina val. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av hur detaljnivå och helhetsnivå påverkar varandra i designprocessen.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur industriell design har påverkat och påverkar samhället på olika sätt, både historiskt och i nutid. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av sambandet mellan modern industriell design och hållbar utveckling.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att arbeta i projektform och presentera sina projekt både muntligt och skriftligt genom att använda sig av manuella metoder, digitala verktyg och medier inom området. Undervisningen ska dessutom lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor om hur industriell design utformas och anpassas efter faktorer som exempelvis material, säkerhet, ekonomi och ergonomi.

Undervisningen i ämnet industriell design ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om industriell design och den industriella designprocessen.
  • Förmåga att genomföra designprojekt anpassat till industrin.
  • Förmåga att skapa och visualisera designförslag.
  • Förmåga att framställa prototyper för simulering och testning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om industriell design och den industriella designprocessens olika delar.

Eleven genomför designprojekt på ett i huvudsak fungerande sätt och väljer med viss säkerhet material och industriell produktionsmetod.

Eleven skapar med viss säkerhet designförslag och visualiserar förslaget med godtagbart resultat.

Eleven framställer i huvudsak fungerande prototyper för simulering och testning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om industriell design och den industriella designprocessens olika delar.

Eleven genomför designprojekt på ett fungerande sätt och väljer med säkerhet material och industriell produktionsmetod.

Eleven skapar med säkerhet designförslag och visualiserar förslaget med gott resultat.

Eleven framställer fungerande prototyper för simulering och testning.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om industriell design och den industriella designprocessens olika delar.

Eleven genomför designprojekt på ett väl fungerande sätt och väljer med god säkerhet material och industriell produktionsmetod.

Eleven skapar med god säkerhet designförslag och visualiserar förslaget med mycket gott resultat.

Eleven framställer väl fungerande prototyper för simulering och testning.