Ämnet industriella produktionsmetoder behandlar olika metoder och teknikområden för industriell produktion, från hantverksmässigt industriellt arbete avsett för prototyp- och enstyckstillverkning till serieproduktion med grupper av sammankopplade datorstyrda maskiner. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet industriella produktionsmetoder ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om begrepp, metoder och material samt de tekniker och den utrustning som används inom industriell produktion. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om modern produktion samt förmåga att välja rätt produktionsmetod i förhållande till produkt, material och produktionsutrustning. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna får en helhetsbild av industriella produktionsmetoder och möjlighet till fördjupning inom valt område. På så vis ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ingenjörsmässiga förmågor.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att diskutera, analysera och reflektera över teknikens möjligheter och därigenom hitta lösningar på produktionstekniska problem och föreslå förbättringar. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera med olika målgrupper inom industrin. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda olika digitala verktyg och visualiseringstekniker i sitt arbete.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur produktionen styrs inom olika tillverkningsmetoder. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda metoder och verktyg för processövervakning. Genom undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla förståelse av hur kommunikation mellan utrustningar styrs och övervakas inom och mellan olika industriella produktionsenheter. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet.

Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över samband mellan hållbar utveckling och olika produktionsmetoder samt etiska frågor och olika handlingsalternativ för industriella produktionsmetoder. Undervisningen ska betona ett problemlösande arbetssätt och ta sin utgångspunkt i olika situationer i produktionsmiljö.

Undervisningen i ämnet industriella produktionsmetoder ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om begrepp och metoder inom industriell produktion.
  • Förmåga att planera, genomföra och utvärdera arbete inom industriell produktion.
  • Kunskaper om säkerhetsrisker i vald produktionsmetod och hur risker minimeras.
  • Förmåga att lösa produktionstekniska problem.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om begrepp och metoder inom industriell produktion.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sitt arbete på ett fungerande sätt.

Eleven resonerar övergripande om säkerhetsrisker och riskhantering inom området.

Eleven löser på ett systematiskt sätt produktionstekniska problem.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om begrepp och metoder inom industriell produktion.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sitt arbete på ett ändamålsenligt sätt.

Eleven resonerar utförligt om säkerhetsrisker och riskhantering inom området.

Eleven löser på ett systematiskt och genomarbetat sätt produktionstekniska problem.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om begrepp och metoder inom industriell produktion.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sitt arbete på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.

Eleven resonerar utförligt och nyanserat om säkerhetsrisker och riskhantering inom området.

Eleven löser på ett systematiskt och effektivt sätt produktionstekniska problem.