Elmotorer återfinns såväl inom industrin som i vår vardag där de kan driva fläktar, pumpar, kompressorer och fordon på ett energieffektivt sätt. Ämnet industriell elmotorstyrning behandlar uppbyggnad, funktion, installation och styrning av elmotorer.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet industriell elmotorstyrning ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbeten inom installation och underhåll av elmotorer med tillhörande utrustning. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos elmotorer och tillhörande utrustning. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av elmotorers användningsområden samt hur elmotorer kan drivas på ett energieffektivt sätt.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att läsa och tolka ritningar och arbetsbeskrivningar samt att planera och utföra elmotorinstallationer på ett säkert sätt. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra felsökning och felavhjälpning av elmotorinstallationer samt att söka information om installationer i befintlig dokumentation. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar färdigheter i att använda verktyg och andra hjälpmedel på ett ändamålsenligt sätt.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om säkerhet samt lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar ett yrkesmässigt språk samt förmåga att dokumentera och utvärdera sitt arbete.

Genom praktiskt arbete och informationssökning ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utföra arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt samt att ta ansvar och lösa problem.

Undervisningen i ämnet industriell elmotorstyrning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om hur olika elmotorer och kringutrustning är uppbyggda och fungerar.
  • Färdigheter i att använda verktyg och andra hjälpmedel.
  • Förmåga att utföra elmotorinstallationer samt felsökning och felavhjälpning på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att dokumentera och utvärdera utfört arbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hur elmotorer och kringutrustning är uppbyggda och fungerar.

Eleven använder verktyg och andra hjälpmedel med visst handlag.

Eleven utför elmotorinstallationer, felsökning och felavhjälpning. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven gör en enkel dokumentation och utvärdering av sitt arbete.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hur elmotorer och kringutrustning är uppbyggda och fungerar.

Eleven använder verktyg och andra hjälpmedel med gott handlag.

Eleven utför elmotorinstallationer, felsökning och felavhjälpning. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven gör en noggrann dokumentation och utvärdering av sitt arbete.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur elmotorer och kringutrustning är uppbyggda och fungerar.

Eleven använder verktyg och andra hjälpmedel med mycket gott handlag.

Eleven utför elmotorinstallationer, felsökning och felavhjälpning. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation och utvärdering av sitt arbete.