Ämnet industrirörteknik behandlar uppbyggnad och funktion av processrörsystem. Området industrirörmontage hanterar en bredd av verksamheter med system och anläggningar där olika medier, tryck och material ska hanteras. Korrekt installation av processrörsystem samt deras optimala funktion är väsentligt för säkerhet, effektiv energihushållning och hållbar utveckling.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet industrirörteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om processrörsystem inom industrin samt förmåga att installera dessa system i enlighet med fastställda krav på hållfasthet och funktion. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om installationer med högt ställda säkerhetskrav samt kunskaper om olika typer av material och hur dessa förändras, till exempel vid värmepåverkan. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling. Produkt-, teknik- och processutveckling inom verksamhetsområdena ställer krav på proaktivitet och föränderliga arbetssätt. Undervisningen ska därför stimulera elevernas nyfikenhet och vilja till fortsatt lärande i arbetslivet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, organisera, genomföra och utvärdera arbetsuppgifter. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda ritningar med tillhörande handlingar samt utveckla kunskaper om gällande föreskrifter och standarder. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att välja och hantera material, verktyg och maskiner samt arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet, samt förebygga och hantera risker i den egna arbetsmiljön.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vikten av ansvarstagande samt förmåga att förhålla sig kritiskt granskande till rådande attityder och värderingar på arbetsplatsen. Eleverna ska ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk för att utveckla förmåga att kommunicera och samverka i yrkessammanhang. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att utvärdera, dokumentera och kvalitetssäkra utförda arbeten samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska teoretiska och praktiska kunskaper vävas samman till en helhet för eleverna. Undervisningen ska bedrivas med metoder och utrustning som är tidsenliga. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet, problemlösnings- och initiativförmåga samt bedrivas så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter både individuellt och i samarbete med andra.

Undervisningen i ämnet industrirörteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om processrörsystems uppbyggnad och funktion samt om lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet.
  • Förmåga att utföra industrirörmontage, från planering till utvärdering och dokumentation, på ett säkert och hållbart sätt.
  • Förmåga att hantera material samt välja och hantera verktyg, maskiner och annan utrustning.
  • Förmåga att samverka och kommunicera i olika yrkessammanhang samt använda fackspråk.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion hos olika processrörsystem. Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utför industrirörmontage med godtagbart resultat. Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet samt ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven hanterar material med viss säkerhet utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med visst handlag verktyg, maskiner och annan utrustning.

Eleven använder fackspråk med viss säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion hos olika processrörsystem. Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utför industrirörmontage med gott resultat. Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven hanterar material med säkerhet utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med gott handlag verktyg, maskiner och annan utrustning.

Eleven använder fackspråk med säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion hos olika processrörsystem. Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utför industrirörmontage med mycket gott resultat. Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven hanterar material med god säkerhet utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med mycket gott handlag verktyg, maskiner och annan utrustning.

Eleven använder fackspråk med god säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med god säkerhet.