Mätteknik är ett sätt att effektivisera tillverkningsprocesser inom industrin. Ämnet industriell mätteknik behandlar industriteknisk mätutrustning och dess användningsområden samt säkerhetsföreskrifter. Det behandlar också hur utrustningen vårdas samt hur dess funktion kontrolleras och effektiviseras.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet industriell mätteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att använda och underhålla utrustning som används inom industriell mätning. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om mätteknikens betydelse för produktionen samt vilka konsekvenser mättekniska problem får för tillverkningsprocessen. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur mätteknik kan bidra till en hållbar utveckling.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att välja lämpliga mätinstrument samt att hantera och kalibrera mätutrustning i enlighet med säkerhetsföreskrifter inom området. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra kontroller och felsökningar samt effektivisering och vård av mätutrustning. Inom det industritekniska området är det viktigt att kunna säkerställa kvaliteten på det utförda arbetet. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att mäta och tolka olika mätresultat för lämpliga korrigerande åtgärder. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera och samverka i alla led inom den industritekniska processen.

Undervisningen ska genom ett undersökande och problemlösande arbetssätt stimulera eleverna till fortsatt lärande och en yrkesmässig utveckling inom industriell mätteknik. I undervisningen ska både teoretiska och praktiska moment ingå.

Undervisningen i ämnet industriell mätteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om mätutrustningars konstruktion och funktion.
  • Förmåga att hantera mätutrustning i enlighet med säkerhetsföreskrifter.
  • Förmåga att utföra funktionskontroll och vårda mätutrustning.
  • Förmåga att utföra mätningar och bedöma kvaliteten på utfört arbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om mätutrustningars konstruktion och funktion.

Eleven hanterar mätutrustning med viss säkerhet utifrån arbetets krav på utförande och resultat och i enlighet med säkerhetsföreskrifter.

Eleven utför funktionskontroller och vårdar mätutrustning med viss säkerhet.

Eleven utför olika mätningar i enlighet med kvalitetskrav. Dessutom bedömer eleven utfört arbete med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om mätutrustningars konstruktion och funktion.

Eleven hanterar mätutrustning med säkerhet utifrån arbetets krav på utförande och resultat och i enlighet med säkerhetsföreskrifter.

Eleven utför funktionskontroller och vårdar mätutrustning med säkerhet.

Eleven utför olika mätningar i enlighet med kvalitetskrav. Dessutom bedömer eleven utfört arbete med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om mätutrustningars konstruktion och funktion.

Eleven hanterar mätutrustning med god säkerhet utifrån arbetets krav på utförande och resultat och i enlighet med säkerhetsföreskrifter.

Eleven utför funktionskontroller och vårdar mätutrustning med god säkerhet.

Eleven utför olika mätningar i enlighet med kvalitetskrav. Dessutom bedömer eleven utfört arbete med god säkerhet.