Inköp är en viktig funktion för företag, offentlig förvaltning och organisation. I handels- och tjänstesektorn sker inköp för det mesta i stora volymer och ibland över landsgränser. Ämnet behandlar arbete med planering och genomförande av upphandling, leverans och uppföljning av inköp.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet inköp ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att planera och utföra arbetsuppgifter inom inköp på ett rationellt och resurssnålt sätt och med minsta möjliga miljöpåverkan. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om flödet av varor från tillverkare till slutlig användare, där alla delar av distributionskedjan och logistiska samband samordnas till en helhet. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om förutsättningarna för internationell handel. Undervisningen ska dessutom leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda ekonomiska begrepp och göra ekonomiska beräkningar inom inköpsområdet.

Genom praktiska övningar och ett undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utföra arbetsuppgifter inom inköp. Undervisningen ska lägga en grund för elevernas förmåga att yrkesmässigt och lösningsfokuserat utföra arbetsuppgifter. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att reflektera över sina erfarenheter och dra lärdom av dem. På så sätt ska undervisningen stimulera elevernas kreativitet, innovationstänkande och lust att omsätta idéer i praktisk handling.

Undervisningen i ämnet inköp ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om inköp, en varas väg, olika led i försörjningskedjan samt om internationell handel.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter på ett etiskt och hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom inköpsområdet.
  • Förmåga att utföra ekonomiska beräkningar inom inköpsområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om inköp, inköpsprocesser och en varas väg från producent till konsument. Eleven beskriver översiktligt förutsättningar för internationell handel.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom inköp samt använder metoder som främjar yrkesetiskt och hållbart företagande på ett godtagbart sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser.

Eleven utför i huvudsak fungerande ekonomiska beräkningar inom inköpsområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om inköp, inköpsprocesser och en varas väg från producent till konsument. Eleven beskriver utförligt förutsättningar för internationell handel.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom inköp samt använder metoder som främjar yrkesetiskt och hållbart företagande på ett gott sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser.

Eleven utför till stor del tydliga och korrekta ekonomiska beräkningar inom inköpsområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om inköp, inköpsprocesser och en varas väg från producent till konsument. Eleven beskriver utförligt och nyanserat förutsättningar för internationell handel.

Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom inköp samt använder metoder som främjar yrkesetiskt och hållbart företagande på ett mycket gott sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser.

Eleven utför tydliga och korrekta ekonomiska beräkningar inom inköpsområdet.