Ämnet internationellt arbete är till sin karaktär tvärvetenskapligt med innehåll från filosofi, sociologi, vårdvetenskap, religionskunskap och samhällskunskap. Det behandlar de kulturella, etiska och sociala mönster som präglar människans liv.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet internationellt arbete ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om vård och omsorg, dess organisation och arbete ur ett internationellt perspektiv samt om vanliga hälsoproblem i olika länder. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om människan och hennes livslopp utifrån sociala, kulturella och existentiella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsnedsättning. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna arbeta med patienter och brukare från olika kulturer både i Sverige och i andra länder. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om internationella överenskommelser, biståndsorganisationer och olika former av biståndsarbete.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att möta människor i olika situationer och sammanhang. Eleverna ska också ges möjlighet att diskutera frågor som rör jämställdhet, demokrati och de mänskliga rättigheterna. Med etiken som utgångspunkt ska frågor om människovärde och människosyn, som kan knytas till yrkesområdet, behandlas i undervisningen. Därigenom ska eleverna stimuleras till nyfikenhet, engagemang och deltagande i öppna meningsutbyten om etiska och existentiella frågor. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att granska och värdera ny kunskap inom området.

Undervisningen i ämnet internationellt arbete ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om hur kultur och livsåskådningar påverkar vård- och omsorgsarbetet och dess organisation.
  • Kunskaper om vård och omsorg samt om vanliga hälsoproblem ur ett internationellt perspektiv.
  • Kunskaper om internationella överenskommelser, biståndsorganisationer och biståndsarbete.
  • Förmåga att bemöta och kommunicera med människor i olika sociala och kulturella sammanhang.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur kultur, normer och värderingar kan påverka vård- och omsorgsarbetet och dess organisation.

Eleven visar godtagbara kunskaper om vård och omsorg och dess organisation ur ett internationellt perspektiv. Dessutom beskriver eleven översiktligt några hälsoproblem ur ett internationellt perspektiv.

Eleven visar godtagbara kunskaper om internationella överenskommelser och biståndsorganisationer samt hur biståndsarbete fungerar i några delar av världen.

Eleven bemöter och kommunicerar med människor i olika sociala och kulturella sammanhang på ett godtagbart sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om hur kultur, normer och värderingar kan påverka vård- och omsorgsarbetet och dess organisation.

Eleven visar goda kunskaper om vård och omsorg och dess organisation ur ett internationellt perspektiv. Dessutom beskriver eleven utförligt några hälsoproblem ur ett internationellt perspektiv.

Eleven visar goda kunskaper om internationella överenskommelser och biståndsorganisationer samt hur biståndsarbete fungerar i några delar av världen.

Eleven bemöter och kommunicerar med människor i olika sociala och kulturella sammanhang på ett gott sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur kultur, normer och värderingar kan påverka vård- och omsorgsarbetet och dess organisation.

Eleven visar mycket goda kunskaper om vård och omsorg och dess organisation ur ett internationellt perspektiv. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat några hälsoproblem ur ett internationellt perspektiv.

Eleven visar mycket goda kunskaper om internationella överenskommelser och biståndsorganisationer samt hur biståndsarbete fungerar i några delar av världen.

Eleven bemöter och kommunicerar med människor i olika sociala och kulturella sammanhang på ett mycket gott sätt.