Internationella relationer är ett samhällsvetenskapligt ämne med fokus på relationer mellan stater och andra aktörer på den internationella arenan. Studier i internationella relationer ger verktyg för att orientera sig i och förstå en komplex omvärld där politiska, sociala, kulturella och ekonomiska band sammanlänkar människor och länder men där konflikter också lätt kan uppstå.

Kategorier

Kapitel 4-ämne

Undervisningen i ämnet internationella relationer ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika internationella aktörer och deras mål och medel samt om samarbete och samordning på internationell nivå. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av skeenden i världen och av vår tids stora utmaningar. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om det internationella systemets historiska framväxt och särdrag samt om vilka maktförhållanden som råder och hur dessa skapas och förändras.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om internationella konflikter och samarbeten samt om hur dessa kan förstås och analyseras. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över hur problem relaterade till staters utveckling, säkerhet och välstånd kan uppfattas och förklaras, beroende på teoretiskt perspektiv. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om internationell rätt.

Undervisningen ska främja elevernas engagemang för människor i vår omvärld samt för att värna demokratin och rättsstatens principer. Dessutom ska undervisningen stimulera elevernas intresse för frågor som rör internationella relationer och vilja att söka kunskap inom området.

Desinformation och propaganda kan utgöra verktyg för staters försök att påverka sina relationer till omvärlden samt andra länders ekonomiska, politiska och militära beslut. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla ett analytiskt och källkritiskt förhållningssätt i frågor som rör internationella relationer. Det omfattar förmåga att värdera information från olika källor samt förmåga att dra slutsatser utifrån informationen.

Undervisningen i ämnet internationella relationer ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika internationella aktörer samt om samarbete och samordning på internationell nivå.
  • Kunskaper om internationell rätt.
  • Förmåga att analysera internationella relationer med användning av teorier.
  • Förmåga att granska, tolka och värdera information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika internationella aktörer samt deras mål och medel. Dessutom redogör eleven översiktligt för samarbete och samordning på internationell nivå.

Eleven visar godtagbara kunskaper om internationell rätt. Dessutom redogör eleven översiktligt för den internationella rättens betydelse för internationellt samarbete.

Eleven gör enkla analyser av internationella relationer med relevant användning av teorier.

Eleven granskar, tolkar och värderar information från olika källor samt för enkla resonemang om källornas relevans och trovärdighet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika internationella aktörer samt deras mål och medel. Dessutom redogör eleven utförligt för samarbete och samordning på internationell nivå.

Eleven visar goda kunskaper om internationell rätt. Dessutom redogör eleven utförligt för den internationella rättens betydelse för internationellt samarbete.

Eleven gör utvecklade analyser av internationella relationer med relevant användning av teorier.

Eleven granskar, tolkar och värderar information från olika källor samt för utvecklade resonemang om källornas relevans och trovärdighet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika internationella aktörer samt deras mål och medel. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för samarbete och samordning på internationell nivå.

Eleven visar mycket goda kunskaper om internationell rätt. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för den internationella rättens betydelse för internationellt samarbete.

Eleven gör välutvecklade analyser av internationella relationer med relevant användning av teorier.

Eleven granskar, tolkar och värderar information från olika källor samt för välutvecklade resonemang om källornas relevans och trovärdighet.