Ämnet industriell it behandlar hur olika delar i ett automatiserat system kommunicerar med varandra. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet industriell it ska syfta till att eleverna utvecklar förståelse av hur informationsteknik används i automatiserade system samt hur informationsteknik kan användas vid arbeten i industriella anläggningar. I industrin används olika sorters datorer och mikrodatorer inbyggda i olika maskiner. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur datorer som används i industrin är uppbyggda, hur de fungerar och kommunicerar med varandra samt hur datorkommunikationen har utvecklats över tid.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla ingenjörsmässig förmåga att planera, genomföra och utvärdera arbete i industriella automatiserade system. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla färdigheter i att använda informationsteknik i arbetet. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika begrepp, standarder och metoder inom industriell it, samt färdigheter i att tillämpa dessa. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera verktyg och utrustning inom industriell it. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att använda olika former av systemdokumentation. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om säkerhet och risker med industriell informationsteknik samt om hur dessa kan reduceras genom hårdvaru- och mjukvaruskydd.
Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och lust att lära mer om it och datorkommunikation. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att kombinera teoretiska och praktiska moment inom ämnesområdet och lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor samt olika handlingsalternativ inom industriell it.
Undervisningen i ämnet industriell it ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om begrepp och standarder som används i industriella it-system.
- Kunskaper om it-säkerhet och metoder för dataöverföring.
- Förmåga att konstruera, bygga och konfigurera industriella it-system.
- Förmåga att underhålla, felsöka och åtgärda fel i industriella it-system.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera arbete i industriella it-system.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven för övergripande resonemang om standarder som används i industriella it-system och använder med säkerhet begrepp inom området.
Eleven visar godtagbara kunskaper om it-säkerhet och metoder för dataöverföring.
Eleven konstruerar, bygger och konfigurerar industriella it-system med viss skicklighet.
Eleven underhåller, felsöker och åtgärdar fel i industriella it-system med viss skicklighet.
Eleven dokumenterar och utvärderar med säkerhet sitt arbete i industriella it-system.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven för utförliga resonemang om standarder som används i industriella it-system och använder med god säkerhet begrepp inom området.
Eleven visar goda kunskaper om it-säkerhet och metoder för dataöverföring.
Eleven konstruerar, bygger och konfigurerar industriella it-system med god skicklighet.
Eleven underhåller, felsöker och åtgärdar fel i industriella it-system med god skicklighet.
Eleven dokumenterar och utvärderar med god säkerhet sitt arbete i industriella it-system.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven för utförliga och nyanserade resonemang om standarder som används i industriella it-system och använder med mycket god säkerhet begrepp inom området.
Eleven visar mycket goda kunskaper om it-säkerhet och metoder för dataöverföring.
Eleven konstruerar, bygger och konfigurerar industriella it-system med mycket god skicklighet.
Eleven underhåller, felsöker och åtgärdar fel i industriella it-system med mycket god skicklighet.
Eleven dokumenterar och utvärderar med mycket god säkerhet sitt arbete i industriella it-system.