Modersmål – jiddisch som andraspråk (nybörjare) - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet modersmål – jiddisch som andraspråk (nybörjare) på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hörförståelse. Tydligt talad, enkel jiddisch, främst i långsamt tempo, däribland dialoger.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet i talad jiddisch.
  • Samtal om välbekanta ämnesområden samt om vardagliga situationer och intressen.
  • Strategier för att få fram sitt budskap i olika typer av kommunikationssituationer samt hur kommunikationen kan anpassas till syfte, mottagare och sammanhang.
  • Muntlig framställning, däribland enkla presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar.
  • Jiddischalfabetet.
  • Skriftlig framställning, däribland enkla meddelanden, berättelser och beskrivningar.
  • Strategier för att läsa och samtala om texter.
  • Läsning av och samtal om korta, enkla texter på jiddisch, däribland berättelser och sånger.
  • Uttal, ord, kollokationer och grammatiska strukturer i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
  • Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Språkbytesprocessen och dess konsekvenser samt orsaker till behovet av revitalisering av de nationella minoritetsspråken.
  • Jiddischens förekomst i världen samt exempel på varieteter inom jiddisch. Flerspråkighet i jiddischtalande och andra judiska miljöer.
  • Kulturella företeelser inom jiddischvärlden och några estetiska uttryck inom jiddischkulturen, till exempel inom konst och musik.
  • Nedslag i judarnas historia i Sverige.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår huvudsakligt innehåll i tydligt talad, enkel jiddisch.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på jiddisch. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett i någon mån fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll i enkla texter på jiddisch.

Eleven visar godtagbara kunskaper om jiddisch samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven enkla resonemang om språkanvändning.

Eleven visar godtagbara kunskaper om jiddischkultur.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och vissa detaljer i tydligt talad, enkel jiddisch.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på jiddisch. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och vissa detaljer i enkla texter på jiddisch.

Eleven visar goda kunskaper om jiddisch samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar goda kunskaper om jiddischkultur.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer av betydelse för helheten i tydligt talad, enkel jiddisch.

Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på jiddisch. I kommunikationen uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt.

Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer av betydelse för helheten i enkla texter på jiddisch.

Eleven visar mycket goda kunskaper om jiddisch samt om lagar och andra bestämmelser som gäller nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om språkanvändning.

Eleven visar mycket goda kunskaper om jiddischkultur.

Nivå 1

JIDW1000X 100 poäng

Nivå 2

JIDW2000X 100 poäng

Nivå 3

JIDW3000X 100 poäng