Rikskinesiska, i dagligt tal även kallat mandarin, är ett av världens största språk. Kunskaper i kinesiska ökar individens möjligheter att ingå i olika sociala och kulturella sammanhang där kinesiska används och skapar möjligheter inom områden som utbildning och näringsliv. Kunskaper i kinesiska kan dessutom ge nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva.

Kategorier

Kapitel 4-ämne

Undervisningen i ämnet kinesiska – fördjupning ska syfta till att eleverna utvecklar språk- och omvärldskunskaper så att de kan, vill och vågar använda kinesiska i olika sammanhang och syften. Undervisningen ska i allt väsentligt bedrivas på kinesiska och bidra till att eleverna, genom språkanvändning i funktionella och meningsfulla sammanhang, utvecklar en allsidig kommunikativ förmåga.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin förståelse av kinesiska i tal och skrift (reception) samt sin förmåga att formulera sig och samspela med andra i tal och skrift med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang (produktion och interaktion). Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sitt språk mot större tydlighet och variation samt sin förmåga att använda olika strategier och verktyg som stöd för kommunikationen. Undervisningen ska även bidra till att eleverna kan värdera och använda innehåll från olika typer av källor i sin egen produktion och interaktion samt formulera och utveckla sina framställningar på egen hand och tillsammans med andra.

Undervisningen ska dra nytta av omvärlden för kontakter, upplevelser och kunskaper. Eleverna ska på så sätt ges möjlighet att utveckla förståelse av livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar av världen där kinesiska används. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på språk och kultur samt ge dem möjlighet att utveckla sin flerspråkighet där kunskaper i olika språk samverkar och stödjer varandra. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar språklig medvetenhet och kunskaper om hur de kan lära sig språk i och utanför undervisningen.

Undervisningen i ämnet kinesiska – fördjupning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förståelse av kinesiska i tal och skrift.
  • Förmåga att formulera sig och kommunicera på kinesiska i tal och skrift.
  • Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
  • Förståelse av kulturella och sociala förhållanden i olika sammanhang och områden där kinesiska används.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i talad kinesiska om bekanta ämnen. Eleven väljer och värderar innehåll i muntliga källor samt använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven läser samt förstår och tolkar det mest väsentliga av innehållet i enkla texter om vardagliga och bekanta ämnen. Eleven väljer information i skriftliga källor samt använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt, begripligt och till viss del sammanhängande. I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. Dessutom använder eleven strategier som i någon mån underlättar och förbättrar interaktionen. Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.

Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i talad kinesiska om bekanta ämnen. Eleven väljer och värderar innehåll i muntliga källor samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven läser samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i enkla texter om vardagliga och bekanta ämnen. Eleven väljer information i skriftliga källor samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen. Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.

Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett välgrundat sätt såväl helhet som detaljer i talad kinesiska om bekanta ämnen. Eleven väljer och värderar innehåll i muntliga källor samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven med viss variation, tydligt och relativt sammanhängande. Eleven uttrycker sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.

Eleven läser samt förstår och tolkar helheten och väsentliga detaljer i enkla texter om vardagliga och bekanta ämnen. Eleven väljer information i skriftliga källor samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar med förenklade tecken uttrycker sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven relativt tydligt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen. Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.

Eleven kommenterar på ett översiktligt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.