Kinesiska – grund - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet kinesiska – grund på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer samt intressen, personer och platser.
  • Åsikter och känslor.
  • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där kinesiska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. Kinesiskans utbredning i världen.

Muntlig reception

  • Tydligt talat språk, främst i långsamt tempo, som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
  • Dialoger och samtal.
  • Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form, samt sånger.
  • Meddelanden och information.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
  • Olika sätt att orientera sig i anvisade muntliga källor av olika slag för att hitta enkel information att använda i egen produktion och interaktion.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal och toner samt grammatiska strukturer, i det språk som eleverna möter.
  • Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i olika situationer.
  • Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk som eleverna möter.

Muntlig produktion och interaktion

  • Samtal för kontakt och kommunikation.
  • Ord, fraser och meningar för enkla presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sammanhängande tal.
  • Strategier för att underlätta samtal, däribland omformuleringar, gester och frågor.
  • Språkliga företeelser, med betoning på uttal och toner samt ord, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck, i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna muntliga framställningar för att förtydliga kommunikationen.
  • Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.

Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)

  • Enkla texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, även i kombination med illustrationer.
  • Meddelanden och information, till exempel på skyltar.
  • Strategier för att använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och elektroniska ordböcker.
  • Sökning av mycket enkel, tydlig information i anvisade skriftliga källor för att hitta till exempel datum, platser och namn, och för användning i egen produktion och interaktion.
  • De förenklade tecknens ursprung, användning och uppbyggnad i de texter som eleverna möter. Principer för streckordning och analys av teckendelar.

Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)

  • Enkla presentationer, meddelanden, beskrivningar och skrivna dialoger.
  • Hur vanligt förekommande förenklade tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
  • Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven lyssnar samt förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talad, enkel kinesiska i långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven hittar enkel information i anvisade muntliga källor och använder på ett delvis relevant sätt informationen i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. Dessutom använder eleven strategier som i någon mån underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven läser samt förstår vanliga ord och enkla fraser i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. Eleven hittar mycket enkel information i anvisade skriftliga källor och använder på ett delvis relevant sätt informationen i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.

Eleven kommenterar på ett mycket enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven lyssnar samt förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i tydligt talad, enkel kinesiska i långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven hittar enkel information i anvisade muntliga källor och använder på ett relevant sätt informationen i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven läser samt förstår vanliga ord och enkla fraser i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. Eleven hittar mycket enkel information i anvisade skriftliga källor och använder på ett relevant sätt informationen i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar. I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.

Eleven kommenterar på ett mycket enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven lyssnar samt förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i tydligt talad, enkel kinesiska i långsamt tempo om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven hittar enkel information i anvisade muntliga källor och använder på ett relevant och effektivt sätt informationen i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven läser samt förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. Eleven hittar mycket enkel information i anvisade skriftliga källor och använder på ett relevant och effektivt sätt informationen i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.

Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.

Nivå 1

KING1000X 100 poäng