Kinesiska – fortsättning - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet kinesiska – fortsättning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer samt intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Levnadssätt, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Muntlig reception

  • Tydligt talat språk, främst i lugnt tempo, som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, till exempel dialoger, samtal och intervjuer.
  • Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form.
  • Sånger och dikter.
  • Meddelanden och information, till exempel sifferangivelser.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa lyssnande till framställningens form och innehåll.
  • Olika sätt att identifiera enkel information i ett avgränsat urval av muntliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal och toner, ord och fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer, i det språk som eleverna möter.
  • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av samtal.
  • Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk som eleverna möter.

Muntlig produktion och interaktion

  • Samtal för kontakt och kommunikation.
  • Enkla presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal.
  • Strategier, däribland omformuleringar, frågor och stödjande fraser, för att bidra till och underlätta samtal.
  • Uttal och toner, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna muntliga framställningar för att förtydliga och anpassa kommunikationen efter syfte och mottagare.
  • Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.

Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)

  • Enkla texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
  • Berättelser och annan fiktion.
  • Meddelanden och information, till exempel skyltar och tidtabeller.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord i texter och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
  • Strategier för att välja och använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och ordböcker av olika slag.
  • Sökning av enkel information i anvisade skriftliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
  • De förenklade tecknens ursprung, användning och uppbyggnad i de texter som eleverna möter, även principer för streckordning och analys av teckendelar.
  • Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i olika typer av texter.

Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)

  • Skrivande för kontakt och kommunikation.
  • Ord, fraser och meningar för enkla presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sammanhängande skrift.
  • Hur vanligt förekommande förenklade tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
  • Bearbetning av egna skriftliga framställningar för att förtydliga kommunikationen.
  • Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar det mest väsentliga av innehållet i tydligt talad, enkel kinesiska om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven väljer information i muntliga källor samt använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt, begripligt och till viss del sammanhängande. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. Dessutom använder eleven strategier som i någon mån underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven läser samt förstår vanliga ord och enkla fraser i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. Eleven hittar enkel information i skriftliga källor samt använder på ett delvis relevant sätt informationen i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.

Eleven kommenterar på ett mycket enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i tydligt talad, enkel kinesiska om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven väljer information i muntliga källor samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven relativt tydligt och till viss del sammanhängande. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt med ord, fraser och meningar. Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven läser samt förstår det mest väsentliga av innehållet i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. Eleven hittar enkel information i skriftliga källor samt använder på ett relevant sätt informationen i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.

Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i tydligt talad, enkel kinesiska om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven väljer information i muntliga källor samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven läser samt förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. Eleven hittar enkel information i skriftliga källor samt använder på ett relevant och effektivt sätt informationen i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.

Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.

Nivå 1

KINO1000X 100 poäng

Nivå 2

KINO2000X 100 poäng