Kompletterande träning för yrkesdansare - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet kompletterande träning för yrkesdansare på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grundläggande anatomi och nutrition.
  • Kosthållningens, vilans och sömnens betydelse för god hälsa och för att optimera kroppens prestation.
  • Drogers och dopningspreparats konsekvenser för hälsa och prestation.
  • Mental träning. Psykologiska faktorer i relation till prestation. Spänningsreglering, stresshantering, motivation och målfokusering.
  • Övningar för uppvärmning, nedvarvning, stretchning och vila.
  • Den kompletterande träningens betydelse för dansteknisk utveckling och hur den bidrar till en hållbar dansare.
  • Övningar för att träna kondition, smidighet, balans, rörlighet och styrka.
  • Planering, genomförande och utvärdering av olika träningsmetoder utifrån dansens krav.
  • Samspel mellan situationens krav och kroppen utifrån ergonomiska aspekter.
  • Vanligt förekommande skador och ohälsa vid dansträning.
  • Skadeförebyggande träning samt rehabilitering efter skada.
  • Utformning och genomförande av skadeförebyggande träningsprogram.
  • Ämnesspecifika begrepp i relation till träning.
  • Normkritiskt förhållningssätt till olika danskulturer inom yrkesutövandet.
  • Kommunikation och samarbete som syftar till utveckling av prestationen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver på ett enkelt sätt fysiologiska och psykologiska faktorers betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med viss säkerhet och bedömer med enkla omdömen resultatet. Dessutom bedömer eleven sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga samt väljer och genomför med viss säkerhet övningar för detta.

Eleven visar godtagbara kunskaper om skador och deras rehabilitering. Vid träning tar eleven på ett i huvudsak fungerande sätt ansvar för att förebygga skador och ohälsa.

Eleven samarbetar och kommunicerar på ett godtagbart sätt i träningssammanhang.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt fysiologiska och psykologiska faktorers betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med säkerhet och bedömer med utvecklade omdömen resultatet. Dessutom bedömer eleven sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga samt väljer och genomför med säkerhet övningar för detta.

Eleven visar goda kunskaper om skador och deras rehabilitering. Vid träning tar eleven på ett fungerande sätt ansvar för att förebygga skador och ohälsa.

Eleven samarbetar och kommunicerar på ett gott sätt i träningssammanhang.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt fysiologiska och psykologiska faktorers betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med god säkerhet och bedömer med välutvecklade omdömen resultatet. Dessutom bedömer eleven sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga samt väljer och genomför med god säkerhet övningar för detta.

Eleven visar mycket goda kunskaper om skador och deras rehabilitering. Vid träning tar eleven på ett väl fungerande sätt ansvar för att förebygga skador och ohälsa.

Eleven samarbetar och kommunicerar på ett mycket gott sätt i träningssammanhang.

Nivå 1

KOML100DX 100 poäng