Ämnet komponenter och system – VVS behandlar material för VVS-installationer på både komponent- och systemnivå. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet komponenter och system – VVS ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om de komponenter som VVS-installationer består av samt deras funktion och uppgifter. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att välja komponenter som sätts samman till olika VVS-system.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika system för informationsöverföring inom projektering och utförande av VVS-installationer samt om hur systemen är uppbyggda. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att få kännedom om branschens ansvar för hållbar utveckling. Undervisningen ska belysa hur materialval genomförs med hänsyn till miljö, tillgänglighet och säkerhet. På så vis ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av hur materialvalsprocessen kan bidra till ekonomiskt och miljömässigt hållbara VVS-installationer.

Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor och olika handlingsalternativ inom VVS-installation. Undervisningen ska också innehålla laborativa inslag och problemlösande arbetssätt.

Undervisningen i ämnet komponenter och system – VVS ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om systemkomponenter och deras funktion inom VVS-området.
  • Kunskaper om system för informationsöverföring inom VVS-installation.
  • Kunskaper om entreprenadarbete inom VVS-anläggningar.
  • Förmåga att välja komponenter för uppbyggnad av system inom VVS-området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika systemkomponenter och deras funktion inom VVS-området.

Eleven beskriver övergripande olika system för informationsöverföring inom VVS-installation.

Eleven visar godtagbara kunskaper om entreprenadarbete inom VVS-installation.

Eleven väljer med säkerhet komponenter för uppbyggnad av någon typ av VVS-system.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika systemkomponenter och deras funktion inom VVS-området.

Eleven beskriver utförligt olika system för informationsöverföring inom VVS-installation.

Eleven visar goda kunskaper om entreprenadarbete inom VVS-installation.

Eleven väljer med god säkerhet komponenter för uppbyggnad av någon typ av VVS-system.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika systemkomponenter och deras funktion inom VVS-området.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika system för informationsöverföring inom VVS-installation.

Eleven visar mycket goda kunskaper om entreprenadarbete inom VVS-installation.

Eleven väljer med mycket god säkerhet komponenter för uppbyggnad av någon typ av VVS-system.