Kreativt skrivande handlar om att i skönlitterär form gestalta och förmedla känslor, erfarenheter, insikter och reflektioner. I ämnet ingår skrivande i olika skönlitterära genrer samt reflektion över egna och andras texter. Tyngdpunkten ligger på elevernas egna skrivande. I ämnet ingår också läsning av skönlitterära texter i syfte att utveckla det egna skrivandet.

Kategorier

Kapitel 4-ämne

Undervisningen i ämnet kreativt skrivande ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skriva skönlitterära texter samt förståelse av det kreativa skrivandets olika uttrycksmedel. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att skriva olika typer av skönlitterära texter. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att hitta sitt personliga uttryckssätt genom rikliga övningar i att i skrift gestalta och förmedla känslor, erfarenheter, insikter och reflektioner. Undervisningen ska stimulera elevernas konstnärliga kreativitet och skaparglädje och därmed främja deras personliga utveckling.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att läsa och ge respons på andras texter samt diskutera dem vad gäller form och innehåll. Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla förståelse av hur det egna skrivandet fungerar i mötet med olika läsare samt ges möjlighet att bearbeta egna texter efter respons.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin förmåga att skriva stilistiskt medvetet. Därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om litterära genrer och litterär gestaltning samt om textuppbyggnad i litterära texter. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett medvetet förhållningssätt till skriftspråkets normer.

I ämnet ingår även att läsa och analysera skönlitterära texter för att vidga elevernas litterära referensram och utveckla det egna skrivandet.

Undervisningen i ämnet kreativt skrivande ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att skriva i skönlitterära genrer.
  • Kunskaper om litterära genrer, textuppbyggnad och litterär gestaltning.
  • Förmåga att analysera skönlitterära texter.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven skriver skönlitterära texter med viss anpassning till olika genrer och med i huvudsak fungerande litterär gestaltning och språkanvändning.

Eleven visar godtagbara kunskaper om litterära genrer, textuppbyggnad och litterär gestaltning.

Eleven för enkla resonemang om litterär gestaltning i olika skönlitterära texter med i huvudsak fungerande användning av litteraturvetenskapliga begrepp.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven skriver skönlitterära texter med god anpassning till olika genrer och med fungerande litterär gestaltning och språkanvändning.

Eleven visar goda kunskaper om litterära genrer, textuppbyggnad och litterär gestaltning.

Eleven för utvecklade resonemang om litterär gestaltning i olika skönlitterära texter med fungerande användning av litteraturvetenskapliga begrepp.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven skriver skönlitterära texter med mycket god anpassning till olika genrer och med väl fungerande litterär gestaltning och språkanvändning.

Eleven visar mycket goda kunskaper om litterära genrer, textuppbyggnad och litterär gestaltning.

Eleven för välutvecklade resonemang om litterär gestaltning i olika skönlitterära texter med väl fungerande användning av litteraturvetenskapliga begrepp.