Ämnet laboratorieteknik behandlar arbete i laboratorium inom industritekniska processer. Det behandlar även säkerhet och kvalitetssäkring inom laboratorieteknik.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet laboratorieteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att planera och utföra arbetsuppgifter i laboratorium inom industritekniska processer. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att bedöma, hantera och dokumentera provresultat. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om tillvägagångssätt vid provtagningar samt om kvalitetsarbetets innebörd för industritekniska processer.

Arbete i laboratorium förutsätter ett systematiskt och säkert arbetssätt utifrån fastställda instruktioner och arbetsmetoder. Undervisningen ska därför leda till att eleverna utvecklar förmåga att följa instruktioner och säkerhetsanvisningar samt att arbeta säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Inom det industritekniska området ställs höga krav på kommunikation och samverkan. Därför ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera och samverka inom alla led i den industritekniska processen.

Undervisningen ska genom ett undersökande och problemlösande arbetssätt stimulera eleverna till fortsatt lärande och yrkesmässig utveckling inom laboratorieteknik. I undervisningen ska både teoretiska och praktiska moment ingå.

Undervisningen i ämnet laboratorieteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om provtagningar och kvalitet i produktionsprocesser.
  • Förmåga att planera och utföra arbetsuppgifter i ett laboratorium samt att värdera sitt eget arbete.
  • Förmåga att arbeta på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Förmåga att kommunicera och samverka med andra samt att använda fackspråk.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om kvalitet i produktionsprocessen. Dessutom beskriver eleven på ett godtagbart sätt tillvägagångssätt vid provtagningar.

Eleven planerar och utför med viss säkerhet arbetsuppgifter i laboratorieteknik. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocess och resultat och ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven arbetar säkert och miljömässigt hållbart i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i arbetsprocessen samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om kvalitet i produktionsprocessen. Dessutom beskriver eleven på ett utvecklat sätt tillvägagångssätt vid provtagningar.

Eleven planerar och utför med säkerhet arbetsuppgifter i laboratorieteknik. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocess och resultat och ger utvecklade förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven arbetar säkert och miljömässigt hållbart i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i arbetsprocessen samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om kvalitet i produktionsprocessen. Dessutom beskriver eleven på ett välutvecklat sätt tillvägagångssätt vid provtagningar.

Eleven planerar och utför med god säkerhet arbetsuppgifter i laboratorieteknik. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocess och resultat och ger välutvecklade förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven arbetar säkert och miljömässigt hållbart i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i arbetsprocessen samt använder fackspråk med god säkerhet.