Ämnet lager och terminal behandlar olika logistikflöden, kopplingar mellan olika transportslag och hanteringsmetoder samt hur samspelet mellan dessa påverkar gods- och varuflöden. I ämnet behandlas också rationell lager- och terminalhantering samt de krav och regelverk som är gäller yrkesmässig lager- och terminalhantering.
Undervisningen i ämnet lager och terminal ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om lager och terminaler, verksamheter och logistiklösningar i lager och terminaler samt den betydelse olika hållbara logistiklösningar har för samhälle och arbetsliv. Undervisningen ska även bidra till att ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hantering av varor och gods inom lager och terminaler.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om de maskiner och den utrustning som används för att hantera varor och gods inom lager och terminaler. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att hantera varor och gods inom lagerhantering på ett effektivt och yrkesmässigt sätt.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt inom hantering av varor och gods som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med såväl arbetskamrater som kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunder och kunders egendom. Undervisningen ska även bidra till att utveckla elevernas initiativförmåga och förmåga att lösa problem.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet.
Undervisningen i ämnet lager och terminal ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om lager och terminaler, deras verksamheter och funktion samt olika logistiklösningar.
- Kunskaper om hantering av varor och gods inom lager och terminaler.
- Kunskaper om maskiner och utrustning som används för att hantera varor och gods inom lager och terminaler.
- Förmåga att hantera varor och gods i olika lagermiljöer och terminaler.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om lager och terminaler, deras verksamheter, funktion och olika arbetsområden samt olika logistiklösningar.
Eleven visar godtagbara kunskaper om hantering av varor och gods inom lager och terminaler.
Eleven visar godtagbara kunskaper om maskiner och utrustning samt deras användningsområden vid hantering av varor och gods på lager och terminaler.
Eleven hanterar med viss säkerhet varor och gods med användning av automatiserade och manuella godshanteringsutrustningar i lagermiljöer och terminaler.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.
Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om lager och terminaler, deras verksamheter, funktion och olika arbetsområden samt olika logistiklösningar.
Eleven visar goda kunskaper om hantering av varor och gods inom lager och terminaler.
Eleven visar goda kunskaper om maskiner och utrustning samt deras användningsområden vid hantering av varor och gods på lager och terminaler.
Eleven hanterar med säkerhet varor och gods med användning av automatiserade och manuella godshanteringsutrustningar i lagermiljöer och terminaler.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om lager och terminaler, deras verksamheter, funktion och olika arbetsområden samt olika logistiklösningar.
Eleven visar mycket goda kunskaper om hantering av varor och gods inom lager och terminaler.
Eleven visar mycket goda kunskaper om maskiner och utrustning samt deras användningsområden vid hantering av varor och gods på lager och terminaler.
Eleven hanterar med god säkerhet varor och gods med användning av automatiserade och manuella godshanteringsutrustningar i lagermiljöer och terminaler.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.
Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.