Ämnet låsinstallation behandlar montering och installation av lås och låssystem. Ämnet behandlar också de installationstekniker och kvalitetskontroller som används inom området samt metoder och tekniker för underhåll och reparation av befintliga låssystem.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet låsinstallation ska syfta till att eleverna utvecklar fördjupade färdigheter i att montera och installera låstekniska system. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att utföra service och underhåll samt avhjälpa fel på låstekniska system. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att planera och förbereda arbetet utifrån tekniska underlag samt att registrera och dokumentera utfört arbete.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt.

Inom området låsteknik ställs höga krav på kommunikation och samverkan. Därför ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera och samverka både inom och mellan olika yrkesgrupper samt med beställare och kunder.

Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att lösa de problem som är centrala vid montering, installation, service och underhåll av låstekniska system. Eleverna ska genom ett undersökande och problemlösande arbetssätt stimuleras till fortsatt lärande och yrkesmässig utveckling inom området.

Undervisningen i ämnet låsinstallation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Färdigheter i att montera, installera och underhålla låstekniska system.
  • Förmåga att avhjälpa fel i låstekniska system.
  • Förmåga att arbeta på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att kommunicera och samverka med andra.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven monterar, installerar och underhåller med viss skicklighet låstekniska system och gör en enkel dokumentation av sitt arbete.

Eleven avhjälper fel på låstekniska system med viss säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.

Eleven kommunicerar och samverkar på ett i huvudsak fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven monterar, installerar och underhåller med god skicklighet låstekniska system och gör en noggrann dokumentation av sitt arbete.

Eleven avhjälper fel på låstekniska system med säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.

Eleven kommunicerar och samverkar på ett fungerande sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven monterar, installerar och underhåller med mycket god skicklighet låstekniska system och gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.

Eleven avhjälper fel på låstekniska system med god säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.

Eleven kommunicerar och samverkar på ett väl fungerande sätt.