Ledarskap och organisation - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet ledarskap och organisation på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Begrepp, teorier och modeller som förklarar hur individer och grupper fungerar i organisatoriska sammanhang samt olika ledarskapsteorier.
  • Grupprocesser, däribland vad som kan ske i en grupp, konsekvenser av gruppmedlemmars beteende samt faser i grupprocesser.
  • Grupputveckling, däribland hur grupper kan sättas samman samt hur grupper kan organiseras och ledas för att nå önskvärda resultat.
  • Hur konflikter kan hanteras och förebyggas.
  • Kommunikation, samverkan och motivationsskapande faktorer inom en organiserad verksamhet.
  • Ledarskap i olika situationer samt ledarstilar och ledarroller. Ledarskapets betydelse för att nå uppsatta mål samt vad som kännetecknar ett välfungerande ledarskap. Personlig ledarutveckling samt hur egna och andras resurser kan tas tillvara.
  • Organisationsformer och olika sätt att organisera en verksamhet för att nå uppsatta mål av olika karaktär. Hur förändringar i omvärlden kan leda till behov av förändringar i organisationen.
  • Hur antaganden, värderingar och normer som präglar en organisation skapar en organisationskultur samt hur organisationskulturen påverkar ledarskap, medarbetare och resultat.
  • Hur verksamheter kan ledas med etisk medvetenhet och demokratiska värderingar som grund.
  • Jämställdhet i arbetslivet samt arbete för mångfald och mot diskriminering.
  • Analys av frågor om ledarskap och organisation med utgångspunkt i teorier och modeller inom ledarskap och organisation. Reflektion över nyheter och tendenser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver på ett godtagbart sätt innebörden av begrepp, teorier och modeller inom ledarskap och organisation.

Eleven beskriver översiktligt olika ledarskapsformer och för enkla resonemang om vilken betydelse ledarskapsformen har för en verksamhet.

Eleven beskriver översiktligt olika organisationsformer och för enkla resonemang om deras användbarhet för att nå uppsatta mål.

Eleven gör i huvudsak fungerande analyser av frågor inom ledarskap och organisation med hjälp av teorier och modeller.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt innebörden av begrepp, teorier och modeller inom ledarskap och organisation.

Eleven beskriver utförligt olika ledarskapsformer och för utvecklade resonemang om vilken betydelse ledarskapsformen har för en verksamhet.

Eleven beskriver utförligt olika organisationsformer och för utvecklade resonemang om deras användbarhet för att nå uppsatta mål.

Eleven gör fungerande analyser av frågor inom ledarskap och organisation med hjälp av teorier och modeller.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt innebörden av begrepp, teorier och modeller inom ledarskap och organisation.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika ledarskapsformer och för välutvecklade resonemang om vilken betydelse ledarskapsformen har för en verksamhet.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika organisationsformer och för välutvecklade resonemang om deras användbarhet för att nå uppsatta mål.

Eleven gör väl fungerande analyser av frågor inom ledarskap och organisation med hjälp av teorier och modeller.

Nivå 1

LEDA1000X 100 poäng