Ledningsbyggnad - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet ledningsbyggnad på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Ledningsbyggnadsprocessen

  • Vanligt förekommande arbetsprocesser och arbetsmetoder inom ledningsbyggnad, däribland processer med mark- och bygglov.
  • Olika aktörers ansvar på byggarbetsplatsen, till exempel det gemensamma ansvaret för säkerhet och arbetsmiljö.
  • Branschens ansvar för att främja ett hållbart byggande.
  • Olika färgkoder för ledningsmarkeringar, däribland för el-tele, fiber och fjärrvärme. Äldre markeringar, till exempel för rör av tegel.
  • Övergripande om ledningsschaktens uppbyggnad och konstruktion, däribland olika sektioner, schaktprofiler, förläggningssätt, förläggningsdjup och lutningar. Metoder med schaktfri ledningsbyggnad.
  • Återanvändning av material i syfte att främja ett hållbart byggande. Rapporteringsrutiner vid hantering av förorenade mark- och schaktmassor.
  • Användningsområden för mobila arbetsmaskiner och tunga transportfordon inom ledningsbyggnad.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland bestämmelser om dricksvattenhygien, Boverkets byggregler (BBR) och AMA (Allmän material- och arbetsbeskrivning).
  • Miljölagstiftning som gäller landskapsvård och marktäkt.
  • Kommuners och Naturvårdsverkets krav på vatten- och avloppsanläggningar, däribland olika utsläppskrav på stora och små avloppsanläggningar.
  • Schaktarbetens påverkan på yttre miljöer, däribland vid arbete i närheten av vattentäkter. Förebyggande åtgärder för att minska påverkan.

Planering och utförande

  • Tolkning av ritningar, arbetsbeskrivningar, utförandekrav och toleranskrav samt metoder för att identifiera felkällor i arbetsprocessen.
  • Informationssökning om olika typer av brunnar och ledningsnät i mark samt beteckningar för el, fiber, vatten och avlopp.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Mätnings- och avvägningsteknik, däribland höjdsättning och lutningsberäkningar med hjälp av bygghandlingar, totalstationer och 3D-modeller.
  • Friläggning av rörledningar. Arbetsmoment med schaktfria metoder. Placering av schaktmassor, däribland i anslutning till frischakt.
  • Läggning av olika typer av rör och brunnar utifrån deras användningsområden, däribland dricksvattenledningar och betong-, polypropen- och polyetenrör (PP- och PE-rör).
  • Anläggning av tryckledningar och självfallsledningar.
  • Schaktning, fyllning, understoppning och packning vid ledningsbyggnad. Placering av maskin.
  • Uppbyggnad av ledningsbäddar, däribland olika sektioner, schaktprofiler, förläggningssätt, förläggningsdjup och lutningar.
  • Anläggning av olika typer av avlopps- och reningsanläggningar, däribland kommunala reningsanläggningar, minireningsverk och enskilda avlopp.
  • Kontroll av olika typer av ledningsnät inom anläggning, däribland metoder för provtryckning och filmning.
  • Olika typer av fogningar, däribland skruvkoppling, stumsvets och svetsmuff.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.
  • Transport, hantering, förvaring och skyddande av material och byggnadsdelar i enlighet med anvisningar.
  • Ballast, jord- och bergarters egenskaper och användningsområden. Hantering av material.
  • Val och användning av anläggningsmaterial för arbetsuppgiften utifrån materialets egenskaper, däribland hållfasthet, packningsförmåga och dräneringsegenskaper.
  • Val och användning av vanligt förekommande rör, brunnar och kopplingar samt deras användningsområden, däribland betong-, PP- och PE-rör.
  • Val och användning av vanligt förekommande material för dränering vid ledningsbyggnad, däribland geotextil och lättklinker.
  • Val, användning och vård av verktyg, maskiner och mätverktyg, däribland av vält, vibrationsplattor och vibrationsstamp.
  • Kommunikation med maskinförare genom handsignal eller kommunikationsradio, till exempel vid lossning och lastning.

Säkerhet

  • Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd som gäller arbete på väg, säkra lyft och arbete från ställning och arbetsplattform.
  • Riskbedömningar vid mark- och anläggningsarbete, däribland av bärighet, rasrisk och hälsorisker vid arbete med asbest, mögel, kvartsdamm och polyklorerade bifenyler (PCB) samt behov av körplåtar eller stockmattor.
  • Skydd och avstängning i enlighet med trafikanordningsplan (TA-plan), däribland behörighetskrav för trafikavstängningar. Olika typer av avstängningsmaterial.
  • Övergripande om certifieringsutbildningar inom anläggning, däribland för svetsning av PE-rör.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk inom yrkesområdet och engelska fackuttryck för vanligt förekommande verktyg, maskiner och arbetsmoment.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland attityder och värderingar.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen samt med kund eller beställare, till exempel under renoverings- och ombyggnadsarbeten.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder inom ledningsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom ledningsbyggnad. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder inom ledningsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom ledningsbyggnad. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder inom ledningsbyggnad.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom ledningsbyggnad. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

LEDN1000X 200 poäng