Logistik handlar om flödet av varor och tjänster från tillverkare till slutlig användare, där alla delar av distributionskedjan och logistiska samband samordnas till en helhet. I ämnet ingår varusortiment, lagerhållning och utrustning som används i samband med varuhantering. Centralt i ämnet är arbetsmiljö, säkerhet och hållbar utveckling.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet logistik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att planera och utföra arbetsuppgifter inom logistik på ett rationellt och resurssnålt sätt. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om varu- och logistikflöden från tillverkare till slutlig användare samt logistikens roll i distributionskedjan. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att på ett yrkesmässigt sätt välja och använda relevant material, teknik och utrustning samt arbeta på ett hållbart och säkert sätt. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att reflektera över sina erfarenheter. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att ta eget ansvar och samarbeta med andra.

Genom praktiska övningar och ett undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utföra arbetsuppgifter och använda olika arbetsmetoder inom logistik. Undervisningen ska lämna utrymme för yrkesetiska frågor samt ge eleverna möjlighet att finna handlingsalternativ till problem och situationer som kan uppstå i yrkesrollen. Därigenom ska undervisningen stärka elevernas tilltro till den egna förmågan att använda problemlösning som både mål och medel. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att använda digitala verktyg för att söka information från olika källor samt att granska, tolka och värdera dessa.

Undervisningen i ämnet logistik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om varuflöden, logistiska samband samt logistikens roll inom handels- och tjänstesektorn.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom lager, logistik och varuhantering med relevant material, teknik och utrustning.
  • Förmåga att arbeta på ett hållbart och säkert sätt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om varuflöden, logistiska samband samt om logistikens roll inom handels- och tjänstesektorn.

Eleven planerar, organiserar och utför arbetsuppgifter inom lager, logistik och varuhantering på ett i huvudsak fungerande sätt. Dessutom använder eleven med viss skicklighet relevant material, teknik och utrustning.

Eleven använder på ett godtagbart sätt arbetsmetoder som främjar hållbarhet och en säker arbetsmiljö.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om varuflöden, logistiska samband samt om logistikens roll inom handels- och tjänstesektorn.

Eleven planerar, organiserar och utför arbetsuppgifter inom lager, logistik och varuhantering på ett fungerande sätt. Dessutom använder eleven med god skicklighet relevant material, teknik och utrustning.

Eleven använder på ett gott sätt arbetsmetoder som främjar hållbarhet och en säker arbetsmiljö.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om varuflöden, logistiska samband samt om logistikens roll inom handels- och tjänstesektorn.

Eleven planerar, organiserar och utför arbetsuppgifter inom lager, logistik och varuhantering på ett väl fungerande sätt. Dessutom använder eleven med mycket god skicklighet relevant material, teknik och utrustning.

Eleven använder på ett mycket gott sätt arbetsmetoder som främjar hållbarhet och en säker arbetsmiljö.