Måleri - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet måleri på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Måleriprocessen

  • Översiktligt om förekommande arbetsområden inom byggnadsmåleri. Platschefs och skyddsombuds roller på byggarbetsplatsen.
  • Studiebesök, till exempel i anslutning till byggarbetsplatser, på byggvaruhus och i fackhandel.
  • Måleriprocessens olika skeden från planering till färdigställande.
  • Branschens ansvar att främja ett hållbart byggande, till exempel arbetsmiljöplanens syfte att förebygga arbetsmiljörisker.
  • Övergripande om olika bygghandlingar och referensverk för materialval och utförande inom måleriprocessen, till exempel Måleribranschens regler för våtrumskontroll (MVK), Boverkets byggregler (BBR) och AMA (Allmän material- och arbetsbeskrivning).
  • Vanligt förekommande arbetsprocesser vid under- och färdigbehandling av olika ytor vid invändig och utvändig målning.
  • Övergripande om metoder för färgnyansering, till exempel färglära enligt NCS (natural colour system).
  • Olika entreprenadformer på byggarbetsplatsen, till exempel delad entreprenad och totalentreprenad.
  • Översiktligt om arkitekters och konstruktörers roll och påverkan, till exempel vad gäller byggnaders form, funktion och hållfasthet.

Planering och utförande

  • Informationssökning för att planera och genomföra arbetsuppgifter, till exempel med hjälp av arbetsbeskrivningar, bygghandlingar och materialens säkerhetsdatablad.
  • Ritningsläsning, till exempel skalor, vyer, symboler, måttsättningsprinciper, ritningshuvud, specifikationer och revideringar enligt standard.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Beräkningar av materialåtgång, omkrets, area och volym på vanligt förekommande objekt inom byggnadsmåleri.
  • Täckning och skydd av olika ytor vid målningsarbeten.
  • Vanligt förekommande arbetsmoment med tvättning, uppskrapning, spackelbehandlingar och avslipningar av nya och tidigare behandlade invändiga och utvändiga väggytor.
  • Vanligt förekommande under- och färdigbehandlingar vid invändig och utvändig målning av väggytor i enlighet med kvalitetskrav.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.
  • Materialval, materialhantering, materialförbrukning och återanvändning i syfte att främja ett hållbart byggande. Övergripande om information i säkerhetsdatablad.
  • Övergripande om vanligt förekommande material för underbehandling inom måleri samt materialens egenskaper, användningsområden och uppbyggnad, till exempel spackel, pappersremsor och slipmaterial.
  • Val, användning och hantering av material för olika underbehandlingar, till exempel för remssättning, spackling och grundmålning utifrån arbetsbeskrivningar, bygghandlingar och anvisningar i säkerhetsdatablad.
  • Val, användning och vård av för arbetsuppgiften lämpliga verktyg, maskiner och tillsatsutrustningar.

Säkerhet

  • Arbetsmiljölagen och hur den reglerar arbetsmiljön, samverkan och minderårigas arbete.
  • Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd, däribland om säkra lyft och arbete från ställning och arbetsplattform.
  • Arbetsmiljöplanens och arbetsmiljöavtalens syfte, till exempel avsikten att minska arbetsrelaterad ohälsa.
  • Bestämmelser som reglerar brandfarliga arbeten, till exempel föreskrifter och allmänna råd från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som gäller förvaring av gasol och andra brandfarliga varor.
  • Riskbedömningar i det dagliga arbetet, däribland av risker för tillbud och olycksfall samt av kemiska hälsorisker och risker med felaktiga arbetsställningar.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel, till exempel för att minska påverkan av buller, damm, kemikalier, vibrationer och felaktiga arbetsställningar.
  • Förebyggande åtgärder för att skydda person, verktyg och material mot fall vid arbeten på höjd och från ställningar.
  • Avspärrning av ett arbetsområde i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner och första hjälpen vid krissituationer och olycksfall, däribland L-ABC (livsfarligt läge – andning, blödning, cirkulation) och HLR (hjärt- lungräddning).

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk och engelska fackuttryck för vanligt förekommande verktyg, maskiner och arbetsmoment.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland attityder och värderingar.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder inom måleri.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom måleri. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder inom måleri.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom måleri. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder inom måleri.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom måleri. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

MALE1000X 200 poäng

Nivå 2

MALE2000X 200 poäng

Nivå 3

MALE3000X 200 poäng