I samhället finns flera myndigheter och organisationer som ansvarar för skadeförebyggande arbete. Ämnet människans säkerhet behandlar det arbete som pågår i samhället för att förebygga skador och olycksfall.
Undervisningen i ämnet människans säkerhet ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna uppmärksamma och påtala skaderisker samt om samhällets skadeförebyggande arbete och de myndigheter och organisationer som ansvarar för detta. Därigenom ska eleverna stimuleras till nyfikenhet, engagemang och deltagande i meningsutbyten om samhällets arbete med att förebygga skador. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om faktorer i samhället som kan orsaka skador på människor och omgivande miljöer. Äldre och barn är särskilt utsatta grupper och undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur säkerheten för dessa kan förbättras. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för de olika verksamheterna.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att möta, kommunicera och samverka med människor i svåra situationer på ett etiskt, pedagogiskt och respektfullt sätt. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att reflektera över och diskutera frågor inom området samt egna och andras handlingar och attityder.
Undervisningen i ämnet människans säkerhet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om samhällets säkerhets- och skadeförebyggande arbete.
- Kunskaper om missbruk, våld, hot och skador samt deras påverkan på människor och samhälle.
- Kunskaper om systematiskt olycksfalls- och skadeförebyggande arbete.
- Förmåga att kommunicera och samverka på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om myndigheters, organisationers, kommuners och den enskildes ansvar för säkerhets- och skadeförebyggande arbete i samhället.
Eleven visar godtagbara kunskaper om hur missbruk, våld, hot och skador påverkar människor och samhälle.
Eleven redogör översiktligt för hur systematiskt olycksfalls- och skadeförebyggande arbete kan bedrivas.
Eleven kommunicerar och samverkar med viss säkerhet med olika målgrupper och i olika situationer på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om myndigheters, organisationers, kommuners och den enskildes ansvar för säkerhets- och skadeförebyggande arbete i samhället.
Eleven visar goda kunskaper om hur missbruk, våld, hot och skador påverkar människor och samhälle.
Eleven redogör utförligt för hur systematiskt olycksfalls- och skadeförebyggande arbete kan bedrivas.
Eleven kommunicerar och samverkar med säkerhet med olika målgrupper och i olika situationer på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om myndigheters, organisationers, kommuners och den enskildes ansvar för säkerhets- och skadeförebyggande arbete i samhället.
Eleven visar mycket goda kunskaper om hur missbruk, våld, hot och skador påverkar människor och samhälle.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur systematiskt olycksfalls- och skadeförebyggande arbete kan bedrivas.
Eleven kommunicerar och samverkar med god säkerhet med olika målgrupper och i olika situationer på ett yrkesetiskt och pedagogiskt sätt.