Människan i industrin - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet människan i industrin på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Samverkan, individen och yrkesrollen

  • Psykologiska och mänskliga faktorer som påverkar individers förmåga att samarbeta i arbetsgrupp och organisation.
  • Strategier för att främja samarbete och en fungerande, effektiv och hållbar produktion.
  • Översiktligt om industrins utveckling samt fördjupning i idéer och faktorer i historien som har förändrat produktionen och människors arbetsvillkor.
  • Faktorer som kan påverka yrkesrollen och industrins utveckling, däribland digitalisering och framtidens teknik.

Bestämmelser och säkerhet

  • Lagar och andra bestämmelser som reglerar produktion och företag, däribland miljöbestämmelser som påverkar industrin.
  • Systematiskt säkerhets- och arbetsmiljöarbete enligt rutiner och bestämmelser på arbetsplatsen, till exempel för att undvika olycksfall.

Företagande och produktion

  • Företagsformer inom industrin samt företagandets villkor.
  • Produktionen och samhället i samverkan, däribland miljöpåverkan och råvarutillgångar i ett globalt perspektiv.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt samarbetets betydelse för en fungerande och hållbar produktion.

Eleven beskriver översiktligt hur idéer och samhällsfaktorer påverkat och kan komma att påverka industrins utveckling.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur lagar och andra bestämmelser reglerar produktionen.

Eleven arbetar på ett säkert sätt utifrån de rutiner och bestämmelser som tillämpas på arbetsplatsen.

Eleven visar godtagbara kunskaper om produktionens påverkan på samhället och företagandets villkor.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt samarbetets betydelse för en fungerande och hållbar produktion.

Eleven beskriver utförligt hur idéer och samhällsfaktorer påverkat och kan komma att påverka industrins utveckling.

Eleven visar goda kunskaper om hur lagar och andra bestämmelser reglerar produktionen.

Eleven arbetar på ett säkert sätt utifrån de rutiner och bestämmelser som tillämpas på arbetsplatsen.

Eleven visar goda kunskaper om produktionens påverkan på samhället och företagandets villkor.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat samarbetets betydelse för en fungerande och hållbar produktion.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur idéer och samhällsfaktorer påverkat och kan komma att påverka industrins utveckling.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur lagar och andra bestämmelser reglerar produktionen.

Eleven arbetar på ett säkert sätt utifrån de rutiner och bestämmelser som tillämpas på arbetsplatsen.

Eleven visar mycket goda kunskaper om produktionens påverkan på samhället och företagandets villkor.

Nivå 1

MANS1000X 100 poäng

Nivå 2

MANS2000X 100 poäng