Mönsterkonstruktion och hantering av mönster är en förutsättning för tillverkning av kläder. Ämnet manuell mönsterkonstruktion behandlar konstruktion och förändring av mönster för tillverkning av kläder samt hur kreativa idéer kan omsättas till mönster.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet manuell mönsterkonstruktion ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om mönsterhantering och grundmallar samt förmåga att konstruera och förändra mönster. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att uppfatta variationer av människors kroppsform och därigenom se sambandet mellan mönsterframställning och olika kroppsformer. I arbetet krävs att nyttoaspekter förenas med känsla för material, form och funktion. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att konstruera mönster till plagg som uppfyller krav på passform och funktion. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att planera sitt arbete samt utvärdera arbetsprocess och resultat.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att konstruera och förändra mönster genom praktiska övningar och användning av manualer. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta ergonomiskt och miljömedvetet vid konstruktion och förändring av mönster.

Undervisningen i ämnet manuell mönsterkonstruktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om mönsterkonstruktion och grundmallar.
  • Förmåga att planera arbetet samt att konstruera och förändra mönster.
  • Förmåga att utvärdera arbetsprocess och resultat samt att arbeta ergonomiskt och med hänsyn till miljön.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om mönsterkonstruktion och grundmallar.

Eleven planerar arbetet samt konstruerar och förändrar mönster med viss säkerhet och uppnår ett godtagbart resultat.

Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med enkla omdömen. Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och med hänsyn till miljön.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om mönsterkonstruktion och grundmallar.

Eleven planerar arbetet samt konstruerar och förändrar mönster med säkerhet och uppnår ett gott resultat.

Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med utvecklade omdömen. Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och med hänsyn till miljön.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om mönsterkonstruktion och grundmallar.

Eleven planerar arbetet samt konstruerar och förändrar mönster med god säkerhet och uppnår ett mycket gott resultat.

Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med välutvecklade omdömen. Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och med hänsyn till miljön.