Marintekniskt underhåll - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet marintekniskt underhåll på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Fartygstyper samt marintekniskt underhåll

  • Uppbyggnad, konstruktion och funktion samt användningsområden hos olika fartygstyper.
  • Metoder för periodiskt underhållsarbete, till exempel bottenbehandling, rekonditionering, frostsäkring och långtidsförvaring.
  • Tekniker för användning av plast, trä och metall vid underhålls- och reparationsarbete.
  • Metoder för reparationsarbete, till exempel av uppkomna skrovskador eller skador på utrustning.
  • Vanligt förekommande försäkringsskador, till exempel vid inbrott, grundstötning och kollision.
  • Miljömässiga och ekonomiska perspektiv på materials egenskaper och funktion.
  • Rutiner vid för- och efterarbete, däribland transport, torrsättning och pallning samt förvaring och sjösättning.
  • Administrativa verkstadsfunktioner, till exempel kostnadsberäkning, offert, order och faktura.

Lagar och andra bestämmelser

  • Lagar och andra bestämmelser som gäller arbetsmiljö och säkerhet, däribland bestämmelser för säkra lyft och arbete på hög höjd samt bestämmelser som gäller brandskydd och elsäkerhet.
  • Bestämmelser som gäller vid arbeten med batterier och brandfarliga ämnen.
  • Bestämmelser och rutiner för användning av underhållsprodukter utifrån klassning av riskfaktor, däribland av miljöfarliga produkter.
  • Bestämmelser och standarder för material, till exempel ISO-standarder och CE-märkning.
  • Bestämmelser och rutiner för hantering av olika typer av fartyg på land och i vatten.

Underhålls- och reparationsarbete

  • Arbetsplanering och etablering av arbetsplats på ett säkert samt socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt.
  • Tolkning av arbetsbeskrivningar, manualer och servicelitteratur, både på svenska och engelska.
  • Beräkning av kostnader, material- och tidsåtgång. Kostnadsförslag.
  • Riskbedömning av arbetsuppgifter vad gäller miljö, arbetsmiljö, brand och personlig säkerhet.
  • Val och hantering av underhålls- och reparationsmaterial på ett säkert samt ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt.
  • Säker hantering av miljöfarliga produkter.
  • Val, säker hantering och underhåll av hand- och specialverktyg samt av verkstads- och skyddsutrustning.
  • Periodiskt underhållsarbete, till exempel bottenbehandling, rekonditionering och frostsäkring.
  • Underhålls- och reparationsarbete av fartygsdetaljer på plast, trä och metall.
  • Reparationsarbete, till exempel av uppkomna skrovskador och skador på utrustning samt vid renovering.
  • För- och efterarbete, däribland transport, torrsättning, pallning, förvaring och sjösättning.
  • Hantering av batteri- och laddningssystem vid förvaring.
  • Säker hantering av fartyg i vatten och på land.
  • Egenkontroll, utvärdering och dokumentation av arbetsprocess och resultat.
  • Ergonomiskt säkra och skadeförebyggande arbetssätt.

Samverkan och kommunikation

  • Användning av fackspråkliga begrepp på svenska och engelska.
  • Situationsanpassat bemötande och agerande. Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland attityder och värderingar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika fartygstyper. Eleven visar godtagbara kunskaper om underhålls- och reparationsarbete av fritidsbåtar och mindre fartyg i yrkestrafik.

Eleven utför underhålls- och reparationsarbete med godtagbart resultat. I arbetet hanterar eleven material, verktyg och utrustning med visst handlag. Eleven utvärderar arbetsprocess och resultat samt ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven samverkar och kommunicerar i yrkessammanhang med godtagbar användning av fackspråk.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika fartygstyper. Eleven visar goda kunskaper om underhålls- och reparationsarbete av fritidsbåtar och mindre fartyg i yrkestrafik.

Eleven utför underhålls- och reparationsarbete med gott resultat. I arbetet hanterar eleven material, verktyg och utrustning med gott handlag. Eleven utvärderar arbetsprocess och resultat samt ger utvecklade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven samverkar och kommunicerar i yrkessammanhang med utvecklad användning av fackspråk.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika fartygstyper. Eleven visar mycket goda kunskaper om underhålls- och reparationsarbete av fritidsbåtar och mindre fartyg i yrkestrafik.

Eleven utför underhålls- och reparationsarbete med mycket gott resultat. I arbetet hanterar eleven material, verktyg och utrustning med mycket gott handlag. Eleven utvärderar arbetsprocess och resultat samt ger välutvecklade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven samverkar och kommunicerar i yrkessammanhang med välutvecklad användning av fackspråk.

Nivå 1

MARE1000X 200 poäng