Ämnet materialteknik behandlar det produktionsmaterial som huvudsakligen används inom valt industriområde. Ämnet behandlar råvaror, förädlingsprocesser och var och hur materialet används samt materialets inre och yttre egenskaper. Ämnet behandlar också metoder och tekniker för att forma, bearbeta, dela, sammanfoga och montera materialet.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet materialteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att, enligt etablerade metoder, bearbeta det material som används inom valt industriområde. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om materialets användningsområden och om materialets allmänna egenskaper och tillfälliga status. Den ska därmed bidra till att eleverna utvecklar förmåga att hantera materialet ur både funktionella och kvalitetsmässiga aspekter i enlighet med materialets inre och yttre egenskaper.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att göra nödvändiga beräkningar och att lösa problem i samband med hantering av produktionsmaterial. Att bearbeta material kan innebära risker och därför ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet. Inom det industritekniska området ställs höga krav på kommunikation och samverkan inom organisationen. Därför ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att med relevanta begrepp kommunicera om frågor som rör materialet.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att diskutera frågor om materialanvändning kopplat till miljö och hur materialet påverkar verktyg och annan utrustning. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla färdigheter i att hantera materialet med såväl hand- som maskinverktyg, och därför ska praktiska övningar ingå i undervisningen.

Undervisningen i ämnet materialteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om materialets användningsområden och egenskaper.
  • Förmåga att bearbeta material i förberedande bearbetning och i produktionsmoment.
  • Förmåga att utföra relevanta beräkningar samt tolka berednings- och tillverkningsunderlag.
  • Förmåga att arbeta säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver på ett godtagbart sätt materialets användningsområden och egenskaper.

Eleven bearbetar material med viss skicklighet och korrigerar med viss säkerhet fel vid bearbetningen.

Eleven tolkar berednings- och tillverkningsunderlag med viss säkerhet. Dessutom utför eleven beräkningar med viss säkerhet.

Eleven håller ordning på arbetsplatsen och arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett gott sätt materialets användningsområden och egenskaper.

Eleven bearbetar material med god skicklighet och korrigerar med säkerhet fel vid bearbetningen.

Eleven tolkar berednings- och tillverkningsunderlag med säkerhet. Dessutom utför eleven beräkningar med säkerhet.

Eleven håller ordning på arbetsplatsen och arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett mycket gott sätt materialets användningsområden och egenskaper.

Eleven bearbetar material med mycket god skicklighet och korrigerar med god säkerhet fel vid bearbetningen.

Eleven tolkar berednings- och tillverkningsunderlag med god säkerhet. Dessutom utför eleven beräkningar med god säkerhet.

Eleven håller ordning på arbetsplatsen och arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.