Inom området medicinsk teknik används teknik och naturvetenskap för att ta fram nya behandlingar och diagnostik för sjukvården. Ämnet medicinsk teknik behandlar hur material, produkter och hjälpmedel inom sjukvården används och utvecklas samt hur människa och maskin samverkar. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet medicinsk teknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om medicinteknisk utrustning samt förmåga att installera, driftsätta, underhålla och reparera medicinteknisk utrustning. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur medicinsk teknik har utvecklats och utvecklas i växelverkan med det omgivande samhället. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förståelse av vilka olika förutsättningar människor har att använda medicinsk teknik utifrån kön, tillgänglighet eller kulturella skillnader.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om samspelet mellan maskin och människa. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om medicintekniska begrepp och hur medicintekniska underlag tolkas samt förmåga att kommunicera om medicinsk teknik. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla medicintekniska färdigheter i att arbeta med mätningar, observationer, experiment, tekniska beräkningar, matematiska modelleringar, risk- och rimlighetsbedömningar samt felsökning.
Undervisningen ska varva teoretiska moment med praktiska och ge eleverna möjlighet att arbeta i verklighetsnära projekt. På så vis ska eleverna ges möjlighet att omsätta sina kunskaper i omdömesgilla och praktiska handlingar. Undervisningen ska dessutom lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska val samt olika handlingsalternativ inom medicinsk teknik.
Undervisningen i ämnet medicinsk teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika medicintekniska utrustningar.
- Förmåga att installera, driftsätta och underhålla medicinteknisk utrustning.
- Förmåga att tolka medicintekniska underlag och kommunicera med användare.
- Färdigheter i att utföra mätningar och felsökningar av medicinteknisk utrustning.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör övergripande för funktion och användning av medicintekniska utrustningar.
Eleven installerar, driftsätter och underhåller medicinteknisk utrustning med säkerhet.
Eleven använder och kommunicerar medicintekniska underlag med viss skicklighet.
Eleven utför mätningar och felsöker medicinskteknisk utrustning med säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för funktion och användning av medicintekniska utrustningar.
Eleven installerar, driftsätter och underhåller medicinteknisk utrustning med god säkerhet.
Eleven använder och kommunicerar medicintekniska underlag med god skicklighet.
Eleven utför mätningar och felsöker medicinskteknisk utrustning med god säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för funktion och användning av medicintekniska utrustningar.
Eleven installerar, driftsätter och underhåller medicinteknisk utrustning med mycket god säkerhet.
Eleven använder och kommunicerar medicintekniska underlag med mycket god skicklighet.
Eleven utför mätningar och felsöker medicinskteknisk utrustning med mycket god säkerhet.