Ämnet medier, journalistik och kommunikation behandlar såväl traditionella som sociala mediers villkor och roll i samhället. Ämnet tar upp hur medier, journalistik och kommunikation fungerar samt vilka strategier och drivkrafter som styr olika aktörers kommunikation i samhället. I ämnet behandlas även etiska regler, lagar och andra bestämmelser som gäller inom medieområdet.
Undervisningen i ämnet medier, journalistik och kommunikation ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om mediernas roll i samhället, såväl deras betydelse för demokratin som deras inverkan på normer och ideal. Eleverna ska i undervisningen också ges möjlighet att utveckla kunskaper om mediernas historiska utveckling samt om deras roll lokalt, nationellt och globalt. Undervisningen ska vidare leda till att eleverna utvecklar kunskaper om journalistiska arbetssätt och förhållningssätt samt om arbetssätt inom reklam och information.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och analytiskt förhållningssätt till medier genom att analysera deras verksamhet, innehåll och uttrycksformer. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av hur budskap kan formuleras för olika syften inom reklam och information. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att utforma journalistiskt innehåll och andra slags medieinnehåll.
Undervisningen ska variera praktiska och teoretiska moment. Den ska även bidra till att eleverna utvecklar kreativitet samt problemlösnings- och initiativförmåga för att utföra arbetsuppgifter såväl individuellt som i samarbete med andra. I undervisningen ska eleverna dessutom ges rikliga tillfällen att använda den teknik som förekommer inom såväl traditionella som sociala medier.
Undervisningen i ämnet medier, journalistik och kommunikation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om medielandskapet och mediernas roll i samhället samt om etiska regler, lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att analysera olika slags medieinnehåll utifrån mediernas roll i samhället.
- Förmåga att utforma olika slags medieinnehåll utifrån olika mediegenrers krav.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om medielandskapet och mediernas roll i samhället samt om etiska regler, lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven gör enkla analyser av olika medieinnehåll utifrån mediernas roll i samhället.
Eleven utformar medieinnehåll av godtagbar kvalitet utifrån olika mediegenrers krav.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om medielandskapet och mediernas roll i samhället samt om etiska regler, lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven gör utvecklade analyser av olika medieinnehåll utifrån mediernas roll i samhället.
Eleven utformar medieinnehåll av god kvalitet utifrån olika mediegenrers krav.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om medielandskapet och mediernas roll i samhället samt om etiska regler, lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven gör välutvecklade analyser av olika medieinnehåll utifrån mediernas roll i samhället.
Eleven utformar medieinnehåll av mycket god kvalitet utifrån olika mediegenrers krav.