Det industrialiserade samhället bygger på tekniska system med hög driftsäkerhet, något som förutsätter ett modernt underhåll. Ämnet mekaniskt underhåll behandlar underhållets betydelse för att den tekniska utrustningen ska fungera på ett optimalt sätt. Det behandlar även tekniska utrustningars uppbyggnad, funktion och styrning samt hur drifttekniska problem kan lösas med hjälp av tekniska och organisatoriska åtgärder.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet mekaniskt underhåll ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra mekaniskt underhållsarbete. Den ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att planera och genomföra förebyggande och avhjälpande underhåll samt att utvärdera och redovisa resultatet. I detta ingår kunskaper om metoder, tekniker, säkerhetssystem och organisationsformer för underhållsarbete samt förmåga att tillämpa felsökningsmetoder, utföra demontering, montering och funktionsprövning. Teknisk dokumentation och redovisning av utförda åtgärder är centrala delar i ett systematiskt underhållsarbete. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar förmåga att läsa och tolka olika typer av teknisk information samt att dokumentera utfört mekaniskt underhållsarbete.

Vid underhållsarbete är det vanligt att olika material behöver bearbetas. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar färdigheter i att hantera verktyg och utrustning på ett för materialet lämpligt sätt. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om metoder och tekniker för underhåll av maskinelement samt om lager- och smörjteknik.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av underhållsarbetets betydelse för att förhindra driftavbrott och minimera resursförbrukning samt för att minimera miljöpåverkan utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.

Ett effektivt underhållsarbete ställer höga krav på kommunikation och samverkan. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera och samverka inom och mellan olika yrkesgrupper.

Eleverna ska genom ett undersökande och problemlösande arbetssätt stimuleras till fortsatt lärande och yrkesmässig utveckling inom underhållsteknik. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utföra praktiska övningar enskilt och i grupp. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar en helhetssyn på olika underhållsmetoder.

Undervisningen i ämnet mekaniskt underhåll ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att genomföra förebyggande och avhjälpande mekaniskt underhåll samt att dokumentera resultatet.
  • Förmåga att tolka och använda instruktioner, ritningar och scheman.
  • Färdigheter i att hantera material, verktyg och utrustning.
  • Kunskaper om tribologi och maskinelement.
  • Förmåga att arbeta säkert och hållbart i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.
  • Förmåga att kommunicera och samverka med andra samt att använda fackspråk.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven genomför underhållsarbeten och gör en enkel dokumentation av sitt arbete. Dessutom utför eleven felsökning och funktionsprovning med viss säkerhet.

Eleven använder instruktioner, ritningar och scheman med viss säkerhet.

Eleven hanterar material, verktyg och utrustning med viss säkerhet.

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för begrepp och tillämpningar inom tribologi. Dessutom beskriver eleven på ett översiktligt sätt hur maskinelement är uppbyggda, fungerar och underhålls.

Eleven håller ordning på arbetsplatsen och arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven genomför underhållsarbeten och gör en noggrann dokumentation av sitt arbete. Dessutom utför eleven felsökning och funktionsprovning med säkerhet.

Eleven använder instruktioner, ritningar och scheman med säkerhet.

Eleven hanterar material, verktyg och utrustning med säkerhet.

Eleven redogör på ett utvecklat sätt för begrepp och tillämpningar inom tribologi. Dessutom beskriver eleven på ett utvecklat sätt hur maskinelement är uppbyggda, fungerar och underhålls.

Eleven håller ordning på arbetsplatsen och arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven genomför underhållsarbeten och gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. Dessutom utför eleven felsökning och funktionsprovning med god säkerhet.

Eleven använder instruktioner, ritningar och scheman med god säkerhet.

Eleven hanterar material, verktyg och utrustning med god säkerhet.

Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för begrepp och tillämpningar inom tribologi. Dessutom beskriver eleven på ett välutvecklat sätt hur maskinelement är uppbyggda, fungerar och underhålls.

Eleven håller ordning på arbetsplatsen och arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar samt använder fackspråk med god säkerhet.