Ämnet miljöcertifierad byggnation behandlar miljöcertifiering och metoder som utvärderar en byggnations miljöprestanda. Det behandlar även livscykelanalys för att främja hållbar samhällsbyggnation inom byggnader och infrastruktur. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet miljöcertifierad byggnation ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om byggnation och byggnaders livscykel, samt om den miljö- och klimatpåverkan som byggande och byggnation har på samhället i stort. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur hållbar utveckling kan främjas inom all samhällsbyggnation.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser som reglerar byggsektorn. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om byggmaterial och deras miljömässiga påverkan, såväl var för sig som i sammansatta konstruktioner. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika databaser och miljöcertifieringssystem samt om livscykelanalysens olika delar och dess betydelse för miljöcertifieringar vid byggnation. Genom användning av relevanta digitala verktyg ska eleverna ges möjlighet att utveckla färdigheter i energi- och klimatberäkningar.

Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska och miljömässiga aspekter av byggande och byggnation.

Undervisningen i ämnet miljöcertifierad byggnation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om byggnadsfysik och byggmaterial.
  • Kunskaper om miljöklassningssystem och deras betydelse för miljöcertifiering.
  • Kunskaper om olika miljöcertifieringar av byggnation.
  • Förmåga att genomföra och dokumentera energi- och klimatberäkningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om byggnadsfysik och byggmaterial.

Eleven för övergripande resonemang om miljöklassningssystem och deras betydelse för miljöcertifiering.

Eleven redogör övergripande för miljöcertifieringar av byggnation.

Eleven genomför och dokumenterar med säkerhet energi- och klimatberäkningar.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om byggnadsfysik och byggmaterial.

Eleven för utvecklade resonemang om miljöklassningssystem och deras betydelse för miljöcertifiering.

Eleven redogör utförligt för miljöcertifieringar av byggnation.

Eleven genomför och dokumenterar med god säkerhet energi- och klimatberäkningar.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om byggnadsfysik och byggmaterial.

Eleven för välutvecklade och nyanserade resonemang om miljöklassningssystem och deras betydelse för miljöcertifiering.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för miljöcertifieringar av byggnation.

Eleven genomför och dokumenterar med mycket god säkerhet energi- och klimatberäkningar.