Undervisningen i ämnet mobila maskiner – reparations- och systemteknik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika typer av system och huvudkomponenter samt hur de samverkar i mobila maskiner, till exempel elsystem, hydraulsystem och kraftöverföringssystem.
- Metoder för användning av hydrauliska scheman i samband med felsökning och reparation av olika typer av mobila maskiner.
- Metoder för komponent- och kretsmätningar i samband med felsökning och reparationer av olika hydraulik-, el- och elektroniksystem.
- Metoder för riskbedömning och säkerhetsmedvetet arbete i samband med felsökning och reparationer av elektrifierade fordon enligt fordonstillverkarens anvisningar.
- Planering och genomförande av felsökning och reparationer av drivlinor, chassi-, broms- och styrsystem samt funktionskontroll av utförda reparationer enligt fordonstillverkarens anvisningar.
- Användning av mät- och diagnosinstrument och webbaserade applikationer på svenska och engelska i samband med olika typer av felsökning och reparationer av system i mobila maskiner enligt fordonstillverkarens anvisningar.
- Användning av verktyg och övrig utrustning i samband med felsökning och reparationer.
- Användning av specialverktyg och skyddsutrustning enligt fordonstillverkarens anvisningar och branschens krav vid reparationer av elektrifierade fordon.
- Säkerhetsmedvetet och strukturerat samt miljö- och kvalitetsmässigt arbete såväl självständigt som tillsammans med andra i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser.
- Riskbedömning i samband med felsökning och reparationer av elektrifierade fordon, deras högvoltssystem och olika komponenter enligt fordonstillverkarens anvisningar.
- Riskbedömning samt miljömässig och säker hantering av hydraulolja i samband med arbete i hydraulsystem.
- Riskbedömning för att förhindra person- och egendomsskador i samband med felsökning och reparationer på olika typer av mobila maskiner.
- Tekniska begrepp och uttryck på svenska och engelska samt yrkesmässig kommunikation med medarbetare och kunder.