Klädmodet och efterfrågan på kläder förändras kontinuerligt och klädindustrin behöver ständigt anpassa tillverkningen utifrån efterfrågan. Centralt i ämnet modedesign och sömnad är tekniker, material och utrustning för konfektionssömnad och mönsterhantering vid design och tillverkning av kläder.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet modedesign och sömnad ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra konfektionssömnad samt att använda alla steg i designprocessen från idé till färdigt klädesplagg. Det innebär att planera arbetet, välja lämpliga tekniker och material samt att tillverka plagg och redovisa arbetsprocess och resultat. Undervisningen ska också stimulera elevernas förmåga att utveckla hantverksmässiga färdigheter, idérikedom, personligt ansvarstagande, samarbetsförmåga, drivkraft och skaparglädje.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om sömnad, mode, design och formgivning samt färg-, form- och proportionslära. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att välja lämpliga material och sömnadstekniker utifrån den tänkta slutprodukten, med hänsyn till materialåtgång och miljö. Undervisningen ska dessutom leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda yrkets fackspråk för att kommunicera om arbetet samt att använda digitala verktyg i arbetet.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att tillämpa kunskaper om säkra och hållbara arbetssätt inom den textila branschen. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om villkor och utvecklingsmöjligheter inom branschen, både nationellt och internationellt.

I undervisningen ska eleverna ges rika möjligheter att träna såväl sömnads- och konstruktionstekniker vid konfektionssömnad som experimentella arbetsmetoder. Eleverna ska också ges möjlighet att tillämpa sina teoretiska kunskaper om tekniker, design och passform samt om materialens olika egenskaper i det konstnärliga och hantverksmässiga arbetet.

Undervisningen i ämnet modedesign och sömnad ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att planera arbetet och använda olika sömnadstekniker vid skapande av kläder.
  • Förmåga att designa kläder samt att använda färg-, form- och proportionslära under skapandeprocessen.
  • Förmåga att dokumentera och utvärdera arbetsprocess och resultat samt att använda fackspråk.
  • Kunskaper om olika textila materials egenskaper och användningsområden.
  • Förmåga att hantera och underhålla maskiner och verktyg samt att arbeta säkert och hållbart.
  • Kunskaper om olika yrken och utvecklingsmöjligheter inom klädbranschen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar arbetet samt använder olika sömnadstekniker med visst handlag. Eleven skapar kläder av godtagbar teknisk och estetisk kvalitet.

Eleven designar plagg med viss säkerhet och använder med viss skicklighet färg-, form- och proportionslära i sitt skapande.

Eleven gör en enkel dokumentation och utvärdering av sitt arbete och ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven facktermer i sin kommunikation.

Eleven visar godtagbara kunskaper om materials egenskaper och användningsområden.

Eleven hanterar och underhåller maskiner och verktyg på ett godtagbart sätt. Dessutom arbetar eleven säkert samt ekonomiskt och miljömässigt hållbart.

Eleven visar godtagbara kunskaper om yrken och utvecklingsmöjligheter inom klädbranschen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar arbetet samt använder olika sömnadstekniker med gott handlag. Eleven skapar kläder av god teknisk och estetisk kvalitet.

Eleven designar plagg med säkerhet och använder med god skicklighet färg-, form- och proportionslära i sitt skapande.

Eleven gör en noggrann dokumentation och utvärdering av sitt arbete och ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven facktermer i sin kommunikation.

Eleven visar goda kunskaper om materials egenskaper och användningsområden.

Eleven hanterar och underhåller maskiner och verktyg på ett gott sätt. Dessutom arbetar eleven säkert samt ekonomiskt och miljömässigt hållbart.

Eleven visar goda kunskaper om yrken och utvecklingsmöjligheter inom klädbranschen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar arbetet samt använder olika sömnadstekniker med mycket gott handlag. Eleven skapar kläder av mycket god teknisk och estetisk kvalitet.

Eleven designar plagg med god säkerhet och använder med mycket god skicklighet färg-, form- och proportionslära i sitt skapande.

Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation och utvärdering av sitt arbete och ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven facktermer i sin kommunikation.

Eleven visar mycket goda kunskaper om materials egenskaper och användningsområden.

Eleven hanterar och underhåller maskiner och verktyg på ett mycket gott sätt. Dessutom arbetar eleven säkert samt ekonomiskt och miljömässigt hållbart.

Eleven visar mycket goda kunskaper om yrken och utvecklingsmöjligheter inom klädbranschen.