Moderna språk – fortsättning - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i moderna språk – fortsättning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Aktuella och för eleverna bekanta ämnesområden.
  • Vardagliga situationer samt intressen, aktiviteter och händelseförlopp.
  • Åsikter, känslor, erfarenheter och framtidsplaner samt relationer och etiska frågor.
  • Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Reception

  • Talat språk, främst i måttligt tempo, även med inslag av dialektal och sociolektal variation, och texter, främst lättillgängliga, från olika medier.
  • Talat språk och texter som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande, till exempel samtal, intervjuer, nyheter, reportage och tidningsartiklar.
  • Skönlitteratur och annan fiktion, även i talad och filmatiserad form.
  • Sånger och dikter.
  • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form, innehåll och syfte.
  • Sökning och värdering av innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag, utifrån olika syften.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, grammatiska strukturer och satsbyggnad, ord med olika stilvärden och fasta språkliga uttryck samt stavning, i det språk som eleverna möter.
  • Hur sammanbindande ord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.

Produktion och interaktion

  • Samtal, diskussion och skrivande där eleverna berättar, beskriver, instruerar och motiverar sina åsikter.
  • Hur man skiljer mellan en källas innehåll och sina egna tankar i egen produktion och interaktion.
  • Strategier för att bidra till och underlätta samtal och skriftlig interaktion, även digital, till exempel genom att ge bekräftelse, ställa följdfrågor, lyssna aktivt, formulera om, förklara och bidra med nya infallsvinklar.
  • Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande och med tydlighet, variation, flyt och grundläggande anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad samt stavning i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i talat språk i olika sammanhang. Eleven läser samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i texter av olika slag. Eleven väljer och värderar innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag samt använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett enkelt och i någon mån fungerande sätt. I skriftliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett enkelt och i någon mån fungerande sätt.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven på ett enkelt och i någon mån fungerande sätt. Eleven använder dessutom strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar på ett enkelt sätt, på målspråket, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett välgrundat sätt huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i talat språk i olika sammanhang. Eleven läser samt förstår och tolkar på ett välgrundat sätt huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i texter av olika slag. Eleven väljer och värderar innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett i huvudsak fungerande sätt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. I skriftliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett i huvudsak fungerande sätt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven på ett i huvudsak fungerande sätt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven använder dessutom strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar på ett översiktligt sätt, på målspråket, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i talat språk i olika sammanhang. Eleven läser samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i texter av olika slag. Eleven väljer och värderar innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. I skriftliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven använder dessutom strategier som underlättar och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.

Eleven diskuterar på ett utvecklat sätt, på målspråket, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Nivå 1

MODO1000X 100 poäng

Nivå 2

MODO2000X 100 poäng